Visszhang: koncert

Emmet Cohen

Visszhang

Az ő elementáris házikoncertjeinek sorozata az egyik maradandó emlékem a karanténkoncertek hónapjaiból.

Közvetítései révén az Emmet’s Place világmárka lett: közvetlensége, derűje és főleg múlhatatlan vágya a zenélésre éppen azt adta, ami annyira hiányzott az embereknek. Sztárok adták egymásnak nála a kilincset, minden hétfő esti koncertben volt valami meglepetés. Felejthetetlen például Veronica Swift vagy Cyrill Aimée vendégjátéka, nincs önismétlés, a repertoár elképesztően széles. Az európai turné előtt épp befejezték a sorozat 100. YouTube videóját. Cohen kapcsán Oscar Peterson is felrémlik, ahogy végighúzza a nyitott zongora húrjain a kezét; határtalan virtuozitásuk hozza őket közös nevezőre. Cohen és triójának vele szívdobbanásig összehangolt tagjai nem akarnak újítani, végtelen lehetőségeket látnak ugyanis a jazz-zongorázás évszázados hagyományában, mainstream kifejezési formái­ban. Mindenük a variáció, a zene egyik legelemibb formája. Ellen­dallam, kétszeres, mit kétszeres, négyszeres tempó, és a bebop óta bevett játék: új dallam a régi harmóniamenetre, meg persze színezés, átrajzolás, a rögtönzés spontaneitásával. Talán két szám is felbukkant a RAM-ban az egy évvel ezelőtti, a BJC-ben adott bemutatkozó koncertjükről, de egészen új köntösben. Bőgőn Yasushi Nakamura valóban úgy játszik, mintha az élete múlna rajta, üveghangjai, slap-technikája, all-round zeneisége lenyűgöző. A dobos Kyle Poole minimál megközelítése és robbanásszerű kitörései ideálisan teljesítik ki a trió hangzását.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."