Visszhang: koncert

Emmet Cohen

Visszhang

Az ő elementáris házikoncertjeinek sorozata az egyik maradandó emlékem a karanténkoncertek hónapjaiból.

Közvetítései révén az Emmet’s Place világmárka lett: közvetlensége, derűje és főleg múlhatatlan vágya a zenélésre éppen azt adta, ami annyira hiányzott az embereknek. Sztárok adták egymásnak nála a kilincset, minden hétfő esti koncertben volt valami meglepetés. Felejthetetlen például Veronica Swift vagy Cyrill Aimée vendégjátéka, nincs önismétlés, a repertoár elképesztően széles. Az európai turné előtt épp befejezték a sorozat 100. YouTube videóját. Cohen kapcsán Oscar Peterson is felrémlik, ahogy végighúzza a nyitott zongora húrjain a kezét; határtalan virtuozitásuk hozza őket közös nevezőre. Cohen és triójának vele szívdobbanásig összehangolt tagjai nem akarnak újítani, végtelen lehetőségeket látnak ugyanis a jazz-zongorázás évszázados hagyományában, mainstream kifejezési formái­ban. Mindenük a variáció, a zene egyik legelemibb formája. Ellen­dallam, kétszeres, mit kétszeres, négyszeres tempó, és a bebop óta bevett játék: új dallam a régi harmóniamenetre, meg persze színezés, átrajzolás, a rögtönzés spontaneitásával. Talán két szám is felbukkant a RAM-ban az egy évvel ezelőtti, a BJC-ben adott bemutatkozó koncertjükről, de egészen új köntösben. Bőgőn Yasushi Nakamura valóban úgy játszik, mintha az élete múlna rajta, üveghangjai, slap-technikája, all-round zeneisége lenyűgöző. A dobos Kyle Poole minimál megközelítése és robbanásszerű kitörései ideálisan teljesítik ki a trió hangzását.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.