Szemrevaló: Visszhang

Én vagyok a te embered  

  • 2021. október 6.

Visszhang

A történész kutató egy a mindennapi életet megkönnyítő, az ember jó közérzetét fokozó, sőt felhasználóját kifejezetten boldoggá tevő robotot tesztel.

Az a legkevesebb, hogy a gép mos, főz, takarít s nincs olyan adat, amelyet winchestere ne tudna rendelkezésre bocsátani másodperceken belül. Hátránya csak egy van, ugyanaz, ami a legfőbb előnye: hogy ember formájú. Mivel hölgy teszteli, egy „férfi” ő, tökéletesen megépített, paramétereit tekintve, kívül-belül kifogástalan (jóképű és minden igényt kielégítő arányokkal és méretekkel felszerelt, udvarias, engedelmes, ám gazdája helytelen döntéseit finoman, mégis férfiasan korrigáló) egyed. Alkalmazkodik, folyton tanulja a hiteles emberi viselkedést, korrigálja reakcióit, s mintha érzései is volnának. Mintha.

A tesztelés pedig ez esetben konkrét együttélést jelent, amelynek során a nő nem csak az ilyesféle robotok magánéleti felhasználásának társadalom-lélektani aspektusait elemzi, merőben tudományos konklúzióra jutva (hogy ti. a valóságos emberek egymástól való elidegenedését csak megerősítené a vágykielégítő automaták általános igénybevétele), de a kapcsolódás során nem ússza meg a saját életére vonatkozó, olykor igen kellemetlen szembesüléseket. És ha beleszeret a droidba, s tudja, hogy egy illúzióba szeret bele, akkor vajon tényleg a digitális partneré a szíve, vagy önmaga ki nem élt vágyait, át nem élt érzéseit, meg nem élt életét vetíti ki, tárgyiasítja s öleli magához? Ő, a szigorú és tárgyilagos tudós. Melyik az illúzió valójában?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."