lemez

Eötvös Péter: Fermata, Respond, Cziffra Psodia

Visszhang

Kései művek hallhatók a 80 éves korában elhunyt mester szerzői lemezén.

Eötvös Pétert bátran nevezhetjük az utóbbi évtizedek legjobb, legtalálékonyabb komponistájának, akinek Debussy és Schönberg, Messiaen és Ligeti egyformán inspiráló előképül szolgált. Ahogy Eötvös sok darabját, ezeket is egy-egy programszerű ötlet vezérli, amelyek alighanem fontosabbak a szerző saját módszeréhez, mint a hallgató számára. A gesztusszerű motívumokból felépülő Fermata a pandémia idején született, afféle zenei napló az Ensemble Contrechamps előadásában. Bartók fiatalkori hegedűversenyére emlékeztető Respond egy korábbi brácsaverseny újragondolása, amely a Három nővér című opera búcsújelenetén alapul, de önmagában is élvezhető zenei portré. A Concerto Budapest előadásának érzelemgazdag brácsaszólistája Szűcs Máté.

Legkevésbé a zongoraverseny választható el inspirációjától és a megrendelés körülményeitől: a Cziffra Psodiát a Cziffra György-emlékévben mutatták be Balázs János szólójával, ezen a felvételen maga a szerző vezényli a svájci Suisse Romande zenekart. A versenyműben, amelyben Lukács Miklós cimbalomjátéka is fontos szerephez jut, Liszt hatását halljuk, de a romantikus jegyek nem keltenek hamis nosztalgiát: mintha a zongora csúcskorszakából ismerős virtuóz gesztusok, trillák és crescendók új életre kelnének Balázs János keze alatt. A Cziffra Psodia színes harsánysága folytán Ligeti György zongoraversenyével is rokonságot mutat, hacsak brutalista vonásaival el nem válik attól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.