Visszhang: film

Evolúció

Visszhang

A három részből álló film fókuszában a holokauszt túlélőinek és utódainak traumája áll.

Az első, szavak nélküli epizód némajáték, vagy inkább koreográfia a felszabadított lágert takarító személyzet részvételével és döbbenetével. Nagy szó, hogy ezt úgy sikerül elővezetni, hogy még a szokásos attribútumok ellenére – zuhanyzó, emberi haj, síró kisgyerek – sem érheti a holokausztgiccs vádja; Mundruczó úgy is hiteles tud maradni, hogy a tábor felszabadítása, a gázkamra fertőtlenítése ebben a formában nem fordulhatott elő a valóságban.

A második jelenet a nyitó némaság szöges ellentéte. A 60–70 évvel későbbi dialógusban a táborban talált gyerek immár öregasszonyként vitázik megkeseredett lányával, aki ledobná magáról a családi terhet, letagadná zsidóságát. Monori Lili és Láng Annamária abszurd, ám mindvégig hihető, emlékezetes párbeszéde a film „nagyjelenete” két remek színésznő alakításában) benne van mindaz, ami nem engedi elfojtani a tragédiát.

A harmadik epizódban a Berlinben élő unoka beilleszkedési zavara (és kamaszos lázadása) a vezérmotívum.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.