Visszhang: lemez

Floating Points: Cascade

  • - minek -
  • 2024. szeptember 18.

Visszhang

Samuel Shepherd egyike az utolsó reneszánsz alkotóknak.

Az idegtudományok és epigenetika tárgykörében szerzett PhD-t a University College London kutatóegyetemen, emellett klasszikusan képzett jazz-zenész, DJ és elektronikus zenei producer, aki számos remek lemezt készített – a legutóbbit a nemrég elhunyt szaxofonossal, Pharoah Sandersszel. Sheperd rég­óta dédelgetett elképzelése volt, hogy egy olyan albumot adjon ki, amelyben az analóg, vintage szintetizátorokon készített direkt tánczenék hosszabb klubverziói dominálnak, és ez az ő esetében tényleg remek ajánlat, hiszen a szerzeményeinek egyetlen percét sem szoktuk feleslegesnek érezni. Ez abból is következik, hogy a 2008 óta Floating Points néven alkotó művész olyan gondosan, szellemesen és kitapintható, érzéki gyönyörrel készíti el a táncparkettre szánt kompozícióit, hogy nem marad bennünk sem hiányérzet, sem a jóllakottságból fakadó gyomorfájós csömör. De a változatosság hiányára sem lehet panaszunk, noha a választott keretek – zömmel a fura house és az érdekes techno határvidékéről eleresztett 4/4-es számokban – valamelyest határt szabnak a fantáziának, a kivitelezés kárpótol mindenért. A Vocoder agresszíven repetitív, ügyesen hatásvadász katarzisor­giájától a Birth4000 fülledt elektro-diszkóján át a Fast Forward finom és szinte himnikus Laurie Anderson-hommage-áig, vagy az Afflecks Palace futurista űrszvitjéig széles a spektrum: a kilenc szám között nincs egy sem, amely ne adna valamit a fejét és a lábát egyaránt használni próbáló befogadónak.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)