Visszhang: lemez

The Symphonies: A Beethoven Journey

Gábor Takács-Nagy, Verbier Festival Chamber Orchestra

Visszhang

A kvartettprimáriusból lett karmester kapcsán a kritikusok a régi maestróknak kijáró kultuszról beszélnek, holott Takács-Nagy Gábor alkata és energiája kicsit sem emlékeztet Karajanra vagy Soltira.

Nem kinyilatkoztatni akar, hanem helyzetbe hozni a zenészeket, mozgása pedig inkább egy rajzfilmfigurát idéz. Ez persze úgysem hallatszik a lemezen – gondolnánk –, de mégis. Beethoven kilenc szimfóniájának élő koncertfelvételei a Verbier Festival fiatalokból álló kamarazenekarával készültek 2009 és 2022 között, és bár nem hibátlan interpretációk, az impulzív erejű és eredeti megoldások miatt a legjobbakkal versenyeznek. Takács-Nagy, aki bár a kvartettek révén anyanyelvi szinten beszéli Beethovent, a szimfóniák némelyikét alig vezényelte korábban, lepucolta a romantikus mázat a művekről, s a helyébe valamiféle csiszolatlan igazságot emelt. Ami semmiképp nem ki­dolgozatlanságot jelent: az Eroica gyászindulója mögött nagy ívű, mesteri építész rejlik, az Ötödik „agyonismert” első tétele is frissnek hat, a Pastorale pedig fesztelenebb a szokottnál. A Kilencedik szimfónia általában a hangmérnököknek is feladja a leckét, ezen a tavaly rögzített koncertfelvételen azonban kiegyenlítetten szól a kórus és a négy szólista. A karmester inkább Haydn, mintsem a később kibontakozó vadromantika felől közelít a monumentális szimfóniához, annak lelkét pedig a lassú és istenhez közelítő harmadik tételben találja meg. Nem etalon ez a Beethoven-ciklus, de nem is etalonokra van szükségünk, hanem zenére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.