Visszhang: lemez

The Symphonies: A Beethoven Journey

Gábor Takács-Nagy, Verbier Festival Chamber Orchestra

Visszhang

A kvartettprimáriusból lett karmester kapcsán a kritikusok a régi maestróknak kijáró kultuszról beszélnek, holott Takács-Nagy Gábor alkata és energiája kicsit sem emlékeztet Karajanra vagy Soltira.

Nem kinyilatkoztatni akar, hanem helyzetbe hozni a zenészeket, mozgása pedig inkább egy rajzfilmfigurát idéz. Ez persze úgysem hallatszik a lemezen – gondolnánk –, de mégis. Beethoven kilenc szimfóniájának élő koncertfelvételei a Verbier Festival fiatalokból álló kamarazenekarával készültek 2009 és 2022 között, és bár nem hibátlan interpretációk, az impulzív erejű és eredeti megoldások miatt a legjobbakkal versenyeznek. Takács-Nagy, aki bár a kvartettek révén anyanyelvi szinten beszéli Beethovent, a szimfóniák némelyikét alig vezényelte korábban, lepucolta a romantikus mázat a művekről, s a helyébe valamiféle csiszolatlan igazságot emelt. Ami semmiképp nem ki­dolgozatlanságot jelent: az Eroica gyászindulója mögött nagy ívű, mesteri építész rejlik, az Ötödik „agyonismert” első tétele is frissnek hat, a Pastorale pedig fesztelenebb a szokottnál. A Kilencedik szimfónia általában a hangmérnököknek is feladja a leckét, ezen a tavaly rögzített koncertfelvételen azonban kiegyenlítetten szól a kórus és a négy szólista. A karmester inkább Haydn, mintsem a később kibontakozó vadromantika felől közelít a monumentális szimfóniához, annak lelkét pedig a lassú és istenhez közelítő harmadik tételben találja meg. Nem etalon ez a Beethoven-ciklus, de nem is etalonokra van szükségünk, hanem zenére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.