Visszhang: lemez

The Symphonies: A Beethoven Journey

Gábor Takács-Nagy, Verbier Festival Chamber Orchestra

Visszhang

A kvartettprimáriusból lett karmester kapcsán a kritikusok a régi maestróknak kijáró kultuszról beszélnek, holott Takács-Nagy Gábor alkata és energiája kicsit sem emlékeztet Karajanra vagy Soltira.

Nem kinyilatkoztatni akar, hanem helyzetbe hozni a zenészeket, mozgása pedig inkább egy rajzfilmfigurát idéz. Ez persze úgysem hallatszik a lemezen – gondolnánk –, de mégis. Beethoven kilenc szimfóniájának élő koncertfelvételei a Verbier Festival fiatalokból álló kamarazenekarával készültek 2009 és 2022 között, és bár nem hibátlan interpretációk, az impulzív erejű és eredeti megoldások miatt a legjobbakkal versenyeznek. Takács-Nagy, aki bár a kvartettek révén anyanyelvi szinten beszéli Beethovent, a szimfóniák némelyikét alig vezényelte korábban, lepucolta a romantikus mázat a művekről, s a helyébe valamiféle csiszolatlan igazságot emelt. Ami semmiképp nem ki­dolgozatlanságot jelent: az Eroica gyászindulója mögött nagy ívű, mesteri építész rejlik, az Ötödik „agyonismert” első tétele is frissnek hat, a Pastorale pedig fesztelenebb a szokottnál. A Kilencedik szimfónia általában a hangmérnököknek is feladja a leckét, ezen a tavaly rögzített koncertfelvételen azonban kiegyenlítetten szól a kórus és a négy szólista. A karmester inkább Haydn, mintsem a később kibontakozó vadromantika felől közelít a monumentális szimfóniához, annak lelkét pedig a lassú és istenhez közelítő harmadik tételben találja meg. Nem etalon ez a Beethoven-ciklus, de nem is etalonokra van szükségünk, hanem zenére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."