Visszhang: folyóirat

Fordulat 28. Kritikai pedagógia

  • - barotányi -
  • 2021. július 28.

Visszhang

A baloldali kritikai elmélet egyik hazai bölcsőjének számító Társadalomelméleti Kollégium (TEK) periodikájának témaválasztása távolról sem véletlen.

Az önmagában is alirányzatokra bomló elméleti-filozófiai irányzat megszülte a maga izgalmas belső diskurzusait (lásd: Mészáros György tanulmányát), és rendelkezésére állnak már a hazai gyakorlati tapasztalatok is. Ennek jegyében olvashatunk a Robin Pajtás Kollektíva állami intézményrendszertől függetlenül működő, „tekintélyellenes és közösségi” szabadiskolája, a politikai oktatással foglalkozó Közélet Iskolája vagy éppen a kispesti, szakképzésben tanulókkal dolgozó Deviszont Közösségi Tér működésének tapasztalatairól. Emellett a kritikai pedagógia „alapító atyáitól” is: a lap újraközli Antonio Gramsci Válaszút a pedagógiában című cikkét és a brazil Paulo Freire programadó, követői gondolkodását máig orientáló írását, Az elnyomottak pedagógiáját. Freire elgondolásai szerint a társadalomban lévő elnyomási struktúrák leképeződnek a pedagógia színterén is, pontosan ezért kellene megváltoztatni a hagyományos tanár-diák viszonyt. Az írás szemléletes banki hasonlata szerint a tudást monopolizáló tanár egy adott narratíván keresztül betölti a „tudást” a gyerek fejébe, amit azután a kapitalizmus logikáján alapuló társadalom bármikor letölthet. A fontos anyagok között találjuk még K. Horváth Zsolt történész remek tanulmányát is Mérei Ferenc, a NÉKOSZ egykori pedagógiai vezetője előremutató kísérleteiről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."