Visszhang: film

DAU. Natasa

  • 2021. július 28.

Visszhang

A blöff bejött.

A sznob filmes világ róla beszél, ájuldozva (Ezüst Medve Berlinben, hűha!) vagy felháborodottan (emberi jogok sárba tiprása! pszichikai terror! aggódjunk kórusban!), de beszél. Ilja Hrzsanovszkij orosz rendező egy egész várost építtetett, egy a sztálini Szovjetunióban működött szupertitkos kutatóintézet pontos mását, abban emberek százai élték éveken át a külvilágtól elzárva, saját civil életük valóságaként a félelemteljes ötvenes éveket, hogy a szoldateszkához hospitalizált személyiségüket magát bocsássák a megalomán filmművész rendelkezésére. Az sem volna rendben, ha halhatatlan remekmű születnék az embertelen vállalkozásból – de az első részként elkészült (tucatnyi lesz még!) Natasa nem újszerű (a kihasznált szereplők valóságos szenvedései ellenére sem), nem merész (ja, látunk benne egy élesben zajló kopulációt, na és?), hanem végtelenül redundáns, unalmas és (nem utolsósorban) nulla új információt, tapasztalatot, felismerést tartalmaz a korról, amelyet nem megmutatni, hanem életre kelteni tervezett a film rendezője. Aki lenyűgözni akar, de művének se intellektuális töltése, se érzelmi mélysége nincs. A külföldi (de vérkommunista, a szovjetnek dolgozni jött) vendégtudóssal összefekvő, ezért az NKVD által, némi megalázás és kínzás segítségével beszervezett büfésnőnek nincs története. Hiába áll bele a szerepbe bizonyos Natalja Bereznaja a maga teljes egzisztenciájával, nevével, testével – nem lesz belőle más, csak egy bábu a nyilván csak a későbbi részek megismerése után áttekinthető komcsi Lego-városban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.