Visszhang: film

DAU. Natasa

  • 2021. július 28.

Visszhang

A blöff bejött.

A sznob filmes világ róla beszél, ájuldozva (Ezüst Medve Berlinben, hűha!) vagy felháborodottan (emberi jogok sárba tiprása! pszichikai terror! aggódjunk kórusban!), de beszél. Ilja Hrzsanovszkij orosz rendező egy egész várost építtetett, egy a sztálini Szovjetunióban működött szupertitkos kutatóintézet pontos mását, abban emberek százai élték éveken át a külvilágtól elzárva, saját civil életük valóságaként a félelemteljes ötvenes éveket, hogy a szoldateszkához hospitalizált személyiségüket magát bocsássák a megalomán filmművész rendelkezésére. Az sem volna rendben, ha halhatatlan remekmű születnék az embertelen vállalkozásból – de az első részként elkészült (tucatnyi lesz még!) Natasa nem újszerű (a kihasznált szereplők valóságos szenvedései ellenére sem), nem merész (ja, látunk benne egy élesben zajló kopulációt, na és?), hanem végtelenül redundáns, unalmas és (nem utolsósorban) nulla új információt, tapasztalatot, felismerést tartalmaz a korról, amelyet nem megmutatni, hanem életre kelteni tervezett a film rendezője. Aki lenyűgözni akar, de művének se intellektuális töltése, se érzelmi mélysége nincs. A külföldi (de vérkommunista, a szovjetnek dolgozni jött) vendégtudóssal összefekvő, ezért az NKVD által, némi megalázás és kínzás segítségével beszervezett büfésnőnek nincs története. Hiába áll bele a szerepbe bizonyos Natalja Bereznaja a maga teljes egzisztenciájával, nevével, testével – nem lesz belőle más, csak egy bábu a nyilván csak a későbbi részek megismerése után áttekinthető komcsi Lego-városban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.