Visszhang: film

Diana esküvője

  • SzSz
  • 2021. július 28.

Visszhang

1981. július 29. Abolhasszán Baniszadr iráni elnök Párizsba látogat; megszületik Fernando Alonso spanyol autóversenyző; Lady Diana Spencer összeházasodik Károly herceggel.

Bármelyik esemény párba állítható lenne egy norvég kisvárosi család tragikomikus történetével, de az alkotók választása az utóbbira esett. Amikor Liv és Terje frigyre lépnek, a babakocsiban már ott lapul lányuk, akit véletlenül szintén Dianának hívnak. A párhuzam itt véget is ér, a fókusz a hercegnő helyett névrokonára kerül, aki gyerekként, tiniként, majd felnőttként is egyet szeretne: túlélni szülei őrületét és kirepülni a fészekből.

A film nem is annyira egy több évtizedet felölelő családtörténet, mint inkább egy mozgóképes fényképalbum. Részeg veszekedések, furcsa szülinapok, rendhagyó családi nyaralás elevenedik meg. Gyakorlatilag mindegyik történet ugyanazt az ívet írja le: kiakadás, perlekedés, majd végül nagy összeborulás. Ahol ugyanis szeretet és megértés van, ott tányértörés, egy tönkretett bejárati ajtó meg néhány hangos szó is elfér – valami ilyesmi lenne a tanulság, ami már az első jelenet után nyilvánvalóvá válik, épp ezért egy idő után már önismétlésbe csap át. Az ellenpontot a szomszédban lakó család jelenti, ahol férj és feleség ugyanúgy szöges ellentétei egymásnak, mindennek pedig szintén a lányuk issza meg a levét – csak épp nekik nem jár feloldozás, ugyanis bennük nincs annyi őszinteség és humorérzék. A Diana esküvője túl gyakran áldozza be a nagyon is létező problémákat egy hamis, ám jól mutató nagybetűs filmes ölelkezésre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.