Visszhang: animációs film

Fura világ

  • SzSz
  • 2022. november 30.

Visszhang

Durva papírra nyomott, filléres kalandtörténetek világa elevenedik meg a Disney leg­újabb animációjában.

A Fura világ a ponyvaregények mellett az olyan klasszikus filmek előtt is fejet hajt, mint a Fantasztikus utazás vagy Az utazás a Föld középpontja felé.

Mi mást is csinálnának tehát hőseink a játékidő nagy részében: utaznak. Először csak a kitalált Avalónia hegyei között, ahol találnak egy csodálatos, energiát sugárzó növényt. A csapat nagy része meg is elégedne ezzel a világot megváltó felfedezéssel, de az apa – igazi, képregényekbe illő kalandor hatalmas bicepsszel és még nagyobb szájjal – többre vágyik. Továbbmegy, és örökre nyoma vész. A hazatérő fia azonban a növényre alapozva valóságos oázist épít falujából. Évekkel később kiderül, hogy lakóhelye és az azt éltető organizmus is veszélyben van, ezért expedíció indul az Avalónia alatti világba. Erről tényleg csak annyit lehet elmondani, amennyit a cím állít – fura. A buborékszerű lények, mozgó sziklák és csillogó-villogó növények között egy régi ismerős is feltűnik, és hát van-e jobb alkalom átértékelni az apa-fiú kapcsolatot annál, mint amikor egy hatalmas medúza elől menekül az ember?

A Fura világ legnagyobb újítása, hogy először tűnik fel Miki egéréknél egy nyíltan meleg figura valamelyik nagyobb szerepben. Ennél is bátrabb lett volna azonban, ha a ponyvákat idéző, kézzel rajzolt retró látványvilágot nemcsak a nyúlfarknyi bevezető erejéig idézik fel, hanem a teljes játékidőre – úgy legalább a külcsín némileg emlékezetes maradt volna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.