Visszhang: animációs film

Fura világ

  • SzSz
  • 2022. november 30.

Visszhang

Durva papírra nyomott, filléres kalandtörténetek világa elevenedik meg a Disney leg­újabb animációjában.

A Fura világ a ponyvaregények mellett az olyan klasszikus filmek előtt is fejet hajt, mint a Fantasztikus utazás vagy Az utazás a Föld középpontja felé.

Mi mást is csinálnának tehát hőseink a játékidő nagy részében: utaznak. Először csak a kitalált Avalónia hegyei között, ahol találnak egy csodálatos, energiát sugárzó növényt. A csapat nagy része meg is elégedne ezzel a világot megváltó felfedezéssel, de az apa – igazi, képregényekbe illő kalandor hatalmas bicepsszel és még nagyobb szájjal – többre vágyik. Továbbmegy, és örökre nyoma vész. A hazatérő fia azonban a növényre alapozva valóságos oázist épít falujából. Évekkel később kiderül, hogy lakóhelye és az azt éltető organizmus is veszélyben van, ezért expedíció indul az Avalónia alatti világba. Erről tényleg csak annyit lehet elmondani, amennyit a cím állít – fura. A buborékszerű lények, mozgó sziklák és csillogó-villogó növények között egy régi ismerős is feltűnik, és hát van-e jobb alkalom átértékelni az apa-fiú kapcsolatot annál, mint amikor egy hatalmas medúza elől menekül az ember?

A Fura világ legnagyobb újítása, hogy először tűnik fel Miki egéréknél egy nyíltan meleg figura valamelyik nagyobb szerepben. Ennél is bátrabb lett volna azonban, ha a ponyvákat idéző, kézzel rajzolt retró látványvilágot nemcsak a nyúlfarknyi bevezető erejéig idézik fel, hanem a teljes játékidőre – úgy legalább a külcsín némileg emlékezetes maradt volna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.