Visszhang: film

Sweat

  • 2021. július 7.

Visszhang

Mi sem menőbb manapság, mint influenszernek és fitneszgurunak lenni.

Videószösszeneteket posztolni a (szponzorok adta biotermékekből álló) diétáról olcsó felvágotton élő követőknek, és feszes feneket ígérni (a DVD-n megvásárolható mozgássor segítségével) életük jobbra fordulását küllemük koreszményhez igazításától remélő lúzereknek.

A dekoratív közösségimédia-sztár azonban saját maga avatárja, valójában a professzionálisan felépített karakterének rabszolgája, a pozitív energiák áradásáról előadott hablaty mögött magány és kétségbeesés van, emberi kapcsolatok helyett üzleti alapú érdekérvényesítés és karriergörcs. Ám a tévében nem az egészséges életmódról faggatják a celebet, hanem a sok felszínes jópofáskodás mellett közzétett szomorú, társtalanságát felpanaszoló posztjáról. Mígnem bekopog hozzá a valóság – egy általa összeveretett zaklató (ijedős nyomoronc, gusztustalan, de ártalmatlan perverz) képében. A film erénye, hogy végig termékeny bizonytalanságban tart az egyes szereplők, főleg a „tömegeket motiváló” főhős motivációi felől: társtalansága túlzott önérvényesítésének következménye, vagy épp fordítva van, és törtetésével kompenzálja a kapcsolatképtelenséget? Valódi szánalom ébred benne a félholtra vert leskelődő iránt, vagy kellemetlen számára, hogy valaki a bejáratánál haldoklik? Netán egy újabb, egy megmentős poszt jár a fejében? Vagy saját, intimitásra való kétségbeesett vágyakozására ismer a férfi végtelen magányában?

A Łódźban végzett svéd Magnus von Horn lengyel filmje Kieślowski szellemében fogant. Soha rosszabb példaképet!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.