Visszhang: tánc

Hermész

  • - sisso -
  • 2024. január 24.

Visszhang

Kovács Gerzson Péter (KGP), a TranzDanz társulat atyja koreografált jutalomszólót Tókos Attilának.

Az 1987-ben alapított társulatban megfordultak már a néptánc és a klasszikus balett leg­izgalmasabb előadói és zenészei is. Tókos a néptánc felől érkezett a kortársba, és még ma is a Honvédból lett Magyar Nemzeti Táncegyüttes vezető szólistája.

Hermész ellentmondásos karakterét mintha neki találták volna ki. A gomolygó füstből animális lényként bontakozik ki, aztán egy fényvillanás alatt zakót ölt, majd égből pottyant prófétává alakul át. És ez csak a nyitójelenet első három perce. Aztán még majdnem egy órán át nézzük a hazai kortárs tánc szuperkaméleonjának alakváltásait, gesztusait, a néptáncból, harcművészetből vagy éppen bohóctréfákból absztrahált extrém mozdulatainak sorát. Az izomzatával és a többféle mozgástechnikával magabiztosan bánó előadó az arckifejezéseivel is bátran játszik. A szerepei ellenmondásba kerülnek egymással, mely ellentételezés a koreográfia alapja. Tókos Hermésze gúnyos és csábító, menekülő és üldöző, győztes és vesztes, szemérmes és gátlástalan, drámai és vicces, költői és közönséges, naiv és kegyetlen, szép és rút, nagyszerű és kisstílű egyszerre. Tökéletesen emberi. A stílusbéli és műfaji váltásoknak szépen ágyaz meg Kovács Jeromos zenei szerkesztése, plusz a fények izgalmas váltakozása is. Lenyűgözve nézzük, ahogy Tókos önmagát táncolja. Hermész csak ürügy mindehhez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.