Visszhang: film

Hidegvér

  • SzSz
  • 2023. október 11.

Visszhang

Olyan világsztárok videoklipjeinek rendezőjétől, mint Taylor Swift vagy Ariana Grande, nem feltétlenül egy klasszikus nyomozós thrillert vár az ember.

Grant Singer vonzódása a noirba mártott látványhoz és a tompa színvilághoz már eddig is szembetűnő volt, elég csak megnézni a Lorde vagy épp The Weeknd számaihoz rendezett kisfilmjeit.

Singer játékfilmes bemutatkozása egy lassú folyású, jéghideg poszt-noir, amelyet nem hiába hasonlítanak a True Detective – A törvény nevébenhez: a megkapó képek mellé remek alakítások társulnak, elsősorban Benicio del Torótól, akinek egy különös kegyetlenséggel meggyilkolt ingatlanos ügyét kell felgöngyölítenie. Már az első pillanatban nyilvánvaló, hogy nem hagyományos bűnesetről van szó, mindenki titkol valamit, az áldozat tökéletesnek látszó házassága ugyanolyan hamis, mint főhős kopónk magabiztossága. A film eredeti címe (Reptile, azaz hüllő) is a figurák menet közben levedlett bőrére, azaz álcájára utal.

A True Detective-vel ellentétben azonban a Hidegvérrel nem képes végig fenntartani a feszültséget, a túlnyújtott játékidőben a nyomozás szempontjából fontos információk sikkadnak el vagy maradnak súlytalanok; a film nem fokozatosan építi a feszültséget, hanem inkább időközönként megzörgeti a harasztot, így sokszor a fordulatok sem hitelesek. Ez a fajta szabálytalanság persze máskor kifejezetten jól áll neki: a történet szempontjából irreleváns mellékvágány például a nyomozó konyhájának felújítása, amihez a gyilkossági helyszínből meríti az inspirációt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.