könyv

Ia Genberg: Részletek

Visszhang

A svéd írónő legújabb, önéletrajzi ihletésű könyve az élet apróságaiból bontakozik ki.

Mégpedig abból, hogy négy másik, Genberg számára meghatározó ember hogyan látta a világot – pontosabban az író hogyan látja őket visszatekintve. A felvillanó képek a különféle emberi kapcsolatainkat örökítik meg, miközben a négy portré mellett óhatatlanul kirajzolódik egy ötödik: a szerzőé.

A könyv keretéül szolgáló betegség találó kiindulópont. Beszédes, hogy a lázas írónő Paul Auster New York trilógiáját veszi kézbe, amelyben egy rég tovatűnt szerelem emléke, kézzel írt bejegyzés található. Genberg a múltból érte nyúló szavak mentén indul útnak, hogy ismét találkozzon a számára legfontosabb emberekkel: Johannával és Alejandróval, akikkel meghatározó szerelmet élt meg; a hurrikánszerű, magával ragadó és pusztító Nikivel; végül Birgittével, a halk szavú, láthatatlan fiatal nővel, a később bizonytalan, neurotikus anyával: a saját édesanyjával. Mindannyian nyom nélkül tűntek el. De talán mégsem. Örökre összekötik őket a múltbéli cselekedetek és érzések lenyomatai.

A könyv hatodik szereplője, Sally, a remény. Nehezen észrevehető, alakja csupán a történetek peremvidékén rajzolódik ki, ő a mindegyikben felbukkanó állandó tényező. Nem kap saját fejezetet, hisz’ jelenléte nem múlt idő. A Részletek már csak emiatt is pont olyan, mint az élet. Figyelme a viharokra irányul, miközben legalább olyan fontos a szélcsend is, amelyet sokkal nehezebb észrevenni, hiszen szépsége magától értetődő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.