könyv

Ia Genberg: Részletek

Visszhang

A svéd írónő legújabb, önéletrajzi ihletésű könyve az élet apróságaiból bontakozik ki.

Mégpedig abból, hogy négy másik, Genberg számára meghatározó ember hogyan látta a világot – pontosabban az író hogyan látja őket visszatekintve. A felvillanó képek a különféle emberi kapcsolatainkat örökítik meg, miközben a négy portré mellett óhatatlanul kirajzolódik egy ötödik: a szerzőé.

A könyv keretéül szolgáló betegség találó kiindulópont. Beszédes, hogy a lázas írónő Paul Auster New York trilógiáját veszi kézbe, amelyben egy rég tovatűnt szerelem emléke, kézzel írt bejegyzés található. Genberg a múltból érte nyúló szavak mentén indul útnak, hogy ismét találkozzon a számára legfontosabb emberekkel: Johannával és Alejandróval, akikkel meghatározó szerelmet élt meg; a hurrikánszerű, magával ragadó és pusztító Nikivel; végül Birgittével, a halk szavú, láthatatlan fiatal nővel, a később bizonytalan, neurotikus anyával: a saját édesanyjával. Mindannyian nyom nélkül tűntek el. De talán mégsem. Örökre összekötik őket a múltbéli cselekedetek és érzések lenyomatai.

A könyv hatodik szereplője, Sally, a remény. Nehezen észrevehető, alakja csupán a történetek peremvidékén rajzolódik ki, ő a mindegyikben felbukkanó állandó tényező. Nem kap saját fejezetet, hisz’ jelenléte nem múlt idő. A Részletek már csak emiatt is pont olyan, mint az élet. Figyelme a viharokra irányul, miközben legalább olyan fontos a szélcsend is, amelyet sokkal nehezebb észrevenni, hiszen szépsége magától értetődő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."