könyv

Ia Genberg: Részletek

Visszhang

A svéd írónő legújabb, önéletrajzi ihletésű könyve az élet apróságaiból bontakozik ki.

Mégpedig abból, hogy négy másik, Genberg számára meghatározó ember hogyan látta a világot – pontosabban az író hogyan látja őket visszatekintve. A felvillanó képek a különféle emberi kapcsolatainkat örökítik meg, miközben a négy portré mellett óhatatlanul kirajzolódik egy ötödik: a szerzőé.

A könyv keretéül szolgáló betegség találó kiindulópont. Beszédes, hogy a lázas írónő Paul Auster New York trilógiáját veszi kézbe, amelyben egy rég tovatűnt szerelem emléke, kézzel írt bejegyzés található. Genberg a múltból érte nyúló szavak mentén indul útnak, hogy ismét találkozzon a számára legfontosabb emberekkel: Johannával és Alejandróval, akikkel meghatározó szerelmet élt meg; a hurrikánszerű, magával ragadó és pusztító Nikivel; végül Birgittével, a halk szavú, láthatatlan fiatal nővel, a később bizonytalan, neurotikus anyával: a saját édesanyjával. Mindannyian nyom nélkül tűntek el. De talán mégsem. Örökre összekötik őket a múltbéli cselekedetek és érzések lenyomatai.

A könyv hatodik szereplője, Sally, a remény. Nehezen észrevehető, alakja csupán a történetek peremvidékén rajzolódik ki, ő a mindegyikben felbukkanó állandó tényező. Nem kap saját fejezetet, hisz’ jelenléte nem múlt idő. A Részletek már csak emiatt is pont olyan, mint az élet. Figyelme a viharokra irányul, miközben legalább olyan fontos a szélcsend is, amelyet sokkal nehezebb észrevenni, hiszen szépsége magától értetődő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).