Visszhang: lemez

Isata Kanneh-Mason: Summertime

  • - csk -
  • 2021. augusztus 18.

Visszhang

Nagy-Britannia leghíresebb családi kamaraegyüttese, a Sierra Leone-i származású Kadiatu Kanneh és a londoni Stuart Mason hét gyermeke (Isata, Braimah, Sheku, Konya, Jeneba, Aminata és Mariata) alkotta zenekar, a The Kanneh-Masons.

Tehetségkutató versenyeken tündököltek, aztán először a csellista Sheku tűnt ki lemezkész virtuózként, majd néhány éve nővére, a zongorista Isata is „egyéniben indult”. Annak idején e helyütt is szó esett bemutatkozó albumáról, amelyen Schumann felesége, Clara Wieck szerzeményeiből játszik néhányat.

Második lemeze is tematikus: most az amerikai zene ihlette meg. Kis szépséghiba, hogy a 17 trackből négynek a szerzője, Samuel Coleridge-Taylor (1875–1912) nem amerikai, hanem angol nő és Sierra Leone-i kreol férfi londoni születésű gyermeke, de a többiek valóban az Újvilágból származnak: Gershwin, Barber, Copland és a nálunk szinte ismeretlen hölgy, Amy Beach (1867–1944) is.

Kár, hogy a lemez egyetlen valamicskét érdekes darabja Barber Szonátája, amely sokkal modernebb, mint a kedvelt Adagio, ahogy az is kár, hogy a többi mű csak apró, kevéssé jelentős karakterdarab. A program tehát nem túl izgalmas, Isata Kanneh-Mason zongorázása felkészült, kulturált, színes, elegáns, de sok ilyet ismerünk. Hogy Isata jelentős egyéniség-e, azt egy Bach-, Mozart- vagy Beethoven-lemez mutathatta volna meg egyértelműen, de ő Clara Wieck után másodszor is a ritkaságok biztonsági terepét választotta, kitérve az igazi megmérettetés elől. Talán majd legközelebb.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Helikopterezni muszáj

A két éve nyáron Szivásváradra a huszárokhoz és a lipicai méneshez helikopterrel utazó Szalay-Bobrovniczky Kristófnak most jutott eszébe vizsgáltatni Ruszin-Szendi Romulusz korábbi helikopterhasználatát. 

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.