Visszhang: koncert

Jakob Bro és Joe Lovano

Visszhang

Ilyen felállású zenekarral még nem találkoztam.

A dán titán és az amerikai legenda hozta létre, Bro az elektronikán keresztül szólaltatta meg a gitárját, Lovano (képünkön) szaxofonon és tárogatón (!) játszott. A két nagybőgős és a két dobos ismerős lehet, nem kell Ornette Colemanig visszamenni ehhez, ám hogy melléjük még egy pasztellfelfogású basszgitáros is színezze a mély spektrumot, nekem újdonság. A két főnök egykori hiperkreatív dobos társuk, a néhai Paul Motian iránti tisztelet kifejezésének szánta a produkciót és az ECM-nél kiadott felvételüket, Once Around the Room címmel. Ebben a posztpandémikus címben a körül a legfontosabb szó, mégsem sikerült a tagok áhított egyenjogúságát megvalósítani. Lovano, Bro és Joey Baron (dob) kiemelkedtek az izgalmas folyamatokból és a finom, mindig új és új átmeneteket produkáló jazzambientből, amelyben persze megszámlálhatatlanul sok érdekes, meglepő vagy éppen bájos pillanat volt, a szólókon, a duókon és a triókon kívül is. Mégsem mindig tudták összhangba hozni Lovano folyamatos fúvós játékát, a többi, zörgő-börgő, a töredékesség igézetében alkotó hangszerrel, az illúziórombolóan sistergő gitárerősítő pedig nagy károkat okozott. A Motian-féle eredetiség szintjét lazán hozták, mesteriskolát tartottak egymásra figyelésből, egymásra reagálásból, és megmutatták a dolgok (mai) állását. Mégsem éreztem, hogy ez több projekten át működő, hosszú ideig fennálló produkció lehet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.