Visszhang: film

Javítóműhely

  • - ts -
  • 2024. szeptember 18.

Visszhang

Kék gallérosként sűrű igazán az élet, különösen, ha beszorítjuk egy kisgépszerelő-műhely vasszekrényei közé, ahonnan legfeljebb a kocsmába mozdulunk ki, ugyancsak négy szomorú szürke fal közé.

Persze ezt a mozgóképes klausztrofóbiát egyfelől megmagyarázza mindaz az előzetes tudásunk, mely szerint a film az író és főszereplő John Pollono díjakkal dúsan dekorált színdarabjából készült (a maestrót, aki nagyon figyelt, láthatta színészként a Rólunk szól öt részében), másfelől pedig oldhatja a szereplők (Pollono mellett olyan keresett jellemszínészek, mint Jon Bernthal és Shea Whigham) túlmozgásos játéka. Ők hozzák, amit legjobban tudnak: az egyik a hangoskodó lúzert, a másik a búval­bélelt lúzert, míg Pollono figurája dühkezelési gondokkal küzd. Unalmas, ám lökdösődéssel és egymás piszkálásával teli hétköznapjaik egészen szórakoztatók a filmidő feléig, de akkortájt már visszatarthatatlanul előtör az ismert nézői kérdés: mit akarsz tőlem, te film?

Mire a válasz: nyugi, mindjárt kiderül, s kell még egy filmnegyednyit várni, hogy egy csúnya, közösségi hálón megejtett abúzus történetét mondják fel az erre kijelölt szereplők. Innen egy bosszútörténet bontakozik ki, amelynek a lezárása van annyira meggyőző, hogy elfogadhatóvá tegye a mű végtelenül kimódolt voltát. A végkifejletben ugyanis minden a visszájára fordul, s a vereség látszik rafinált stratégiával kivívott győzelemnek, a beletörődés igazságtételnek, a megúszás hőstettnek. A változatlansággal kecsegtető jövő pedig valamiféle happy endnek. S ez kétségkívül komoly művészi mutatvány.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.