Visszhang: film

Küldönc

  • 2024. január 10.

Visszhang

Talán az ötvenes években vagyunk, talán az amerikai Közép-Nyugaton.

A világ végén. Ott áll a ház, amelyben az élete sikertelenségébe keseredett öreg balek és szellemileg kissé sérültnek tűnő lánya, a falu számkivetettjei élnek. Az apa banális halált hal: részegen lezuhan a lépcsőn, s mivel adósságon kívül egyéb nem marad utána, a ház a banké, árverezés lesz, ha majd a lány eltemette őt a távoli városban, ahol egy idejekorán megvásárolt sírhely van. Közöny, a táj távlatainak ellentmondó beszűkült emberi horizontok mindenfelé – ezt tapasztalja a lány (valószínűleg élete első) útja során. Aztán egy fiú felveszi a biciklijére, együtt szaladnak a vihar elől, érdeklődik iránta, kíváncsi kis életére, hisz neki is olyan van. Még csak meg sem érintik egymást e két nap alatt, s el kell válni, ám a közelség, amit megtapasztalnak, erőt ad nekik, hogy megváltoztassák az életüket. Igen, végül kiderül: ez egy szerelmes film.

Marian Matthias kifejezetten festői filmmel debütál. Egyes beállításai konkrétan is Edward Hoppert idézik, bár a tónus jóval sötétebb és csak egy kicsit modoros. A dramaturgiai csúcspontokat nem is látjuk. A háztartás vezetésének rituálisan ismétlődő történései és a lánynak a menekülés igényét megjelenítő mezei rohanásai tagolják a filmet. A hármas szerkezet (otthon, máshol, otthon) tárja fel ugyanazon elemek rejtett értelmét: a felmosás, a szalonna pirítása a reggelihez baljós allegóriájává válik a generációk során át örök áldozatként elpergetett életnek, amelyből végül van ereje kilépni a nem is annyira sérült lánynak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."