Visszhang: film

Küldönc

  • 2024. január 10.

Visszhang

Talán az ötvenes években vagyunk, talán az amerikai Közép-Nyugaton.

A világ végén. Ott áll a ház, amelyben az élete sikertelenségébe keseredett öreg balek és szellemileg kissé sérültnek tűnő lánya, a falu számkivetettjei élnek. Az apa banális halált hal: részegen lezuhan a lépcsőn, s mivel adósságon kívül egyéb nem marad utána, a ház a banké, árverezés lesz, ha majd a lány eltemette őt a távoli városban, ahol egy idejekorán megvásárolt sírhely van. Közöny, a táj távlatainak ellentmondó beszűkült emberi horizontok mindenfelé – ezt tapasztalja a lány (valószínűleg élete első) útja során. Aztán egy fiú felveszi a biciklijére, együtt szaladnak a vihar elől, érdeklődik iránta, kíváncsi kis életére, hisz neki is olyan van. Még csak meg sem érintik egymást e két nap alatt, s el kell válni, ám a közelség, amit megtapasztalnak, erőt ad nekik, hogy megváltoztassák az életüket. Igen, végül kiderül: ez egy szerelmes film.

Marian Matthias kifejezetten festői filmmel debütál. Egyes beállításai konkrétan is Edward Hoppert idézik, bár a tónus jóval sötétebb és csak egy kicsit modoros. A dramaturgiai csúcspontokat nem is látjuk. A háztartás vezetésének rituálisan ismétlődő történései és a lánynak a menekülés igényét megjelenítő mezei rohanásai tagolják a filmet. A hármas szerkezet (otthon, máshol, otthon) tárja fel ugyanazon elemek rejtett értelmét: a felmosás, a szalonna pirítása a reggelihez baljós allegóriájává válik a generációk során át örök áldozatként elpergetett életnek, amelyből végül van ereje kilépni a nem is annyira sérült lánynak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.