Visszhang: lemez

Jeremy Denk: Mozart

  • - csk -
  • 2022. február 23.

Visszhang

Az ötvenegy éves amerikai zongoraművész nem teljesen ismeretlen a magyar közönség előtt: néhány éve fellépett már a Zeneakadémián, igaz, látogatása nem keltett túl nagy feltűnést.

Az új lemezét viszont elég egyszer meghallgatni ahhoz, hogy megjegyezzük a nevét, és várjuk a művészetével való újabb találkozást.

Kizárólag Mozartot játszik itt: az érett korszak képviseletében egy dúr és egy moll versenyművet (C-dúr, K. 503, d-moll, K. 466), a kettő között pedig az a-moll rondót (K. 511). A három mű azonos alkotóperiódus termése, de három hangvétel: a C-dúr zongoraverseny a komoly, de derűs megszólalásmód keretei között energiát áraszt, a méltóság és a pompa kifejezője, a nevezetes d-moll koncert nyitótétele az űzött-tragikus Mozart-hang egyik legemlékezetesebb példája, a lassú tétel pedig a békés szemlélődés magatartásformáját képviseli. Ugyanezt a szelíd kontemplációt visszhangozza a két versenymű közötti rondó is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.