Visszhang: könyv

Jill Barklem: Szederberek összes meséje

Visszhang

Szederberek az az ideális világ, ahol az egerek szerető és gondoskodó társadalomban élnek, megbecsülik és felhasználják mindazt, ami körülöttük van.

Az életük a szorgoskodásról szól, de közben remekül szórakoznak, egymást érik a kirándulások, összejövetelek, bulik, piknikek. Az első négy, évszakokhoz köthető történet korábbi, a további négy Szederberek környéki mese pedig kiegészíti ezeket, egy új nemzedéket is bemutatva. Az egyik mesében Kankalin, a kisegér az őszi betakarításkor úgy elkóborol, hogy mentőegységet kell szervezni a felkutatására. Egy másikban Kispipacs és kisegerei meglepetésként a névadó ünnepségre olyan új otthont kapnak ajándékba az összetartó egércsoporttól, amilyenről az anyuka csak álmodott. A szerző részletgazdag illusztrációi a szöveggel együtt elragadó miniatűr világot hoznak létre: némely rajz olyan, mint egy gyönyörű festmény, míg máshol az odú, üreg vagy egyéb egérlak roskadozó berendezése elragadóan bájos káoszt mutat. Barklem a lehető legpontosabban próbálta meg az egerek életének apró részleteit kidolgozni, láthatóan (és saját bevallása szerint is) rengeteg kutatómunka áll a kedves történetek mögött, hogy a mesék minél autentikusabban tudjanak szólni az egerek világáról. A szerző nem viccel, de csodásan akkurátus. Ráadásul igyekszik elvonatkoztatni az emberi fogalmaktól, és ahogy azt a gördülékeny, remek fordítás is visszaadja, ez az új szavak alkotásában is tükröződik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.