Visszhang: könyv

Jill Barklem: Szederberek összes meséje

Visszhang

Szederberek az az ideális világ, ahol az egerek szerető és gondoskodó társadalomban élnek, megbecsülik és felhasználják mindazt, ami körülöttük van.

Az életük a szorgoskodásról szól, de közben remekül szórakoznak, egymást érik a kirándulások, összejövetelek, bulik, piknikek. Az első négy, évszakokhoz köthető történet korábbi, a további négy Szederberek környéki mese pedig kiegészíti ezeket, egy új nemzedéket is bemutatva. Az egyik mesében Kankalin, a kisegér az őszi betakarításkor úgy elkóborol, hogy mentőegységet kell szervezni a felkutatására. Egy másikban Kispipacs és kisegerei meglepetésként a névadó ünnepségre olyan új otthont kapnak ajándékba az összetartó egércsoporttól, amilyenről az anyuka csak álmodott. A szerző részletgazdag illusztrációi a szöveggel együtt elragadó miniatűr világot hoznak létre: némely rajz olyan, mint egy gyönyörű festmény, míg máshol az odú, üreg vagy egyéb egérlak roskadozó berendezése elragadóan bájos káoszt mutat. Barklem a lehető legpontosabban próbálta meg az egerek életének apró részleteit kidolgozni, láthatóan (és saját bevallása szerint is) rengeteg kutatómunka áll a kedves történetek mögött, hogy a mesék minél autentikusabban tudjanak szólni az egerek világáról. A szerző nem viccel, de csodásan akkurátus. Ráadásul igyekszik elvonatkoztatni az emberi fogalmaktól, és ahogy azt a gördülékeny, remek fordítás is visszaadja, ez az új szavak alkotásában is tükröződik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.