Visszhang: lemez

Lindsey Buckingham: Lind­sey Buckingham

  • - minek -
  • 2021. szeptember 29.

Visszhang

Az ex-Fleetwood Mac gitáros legenda hetedik szólólemeze már azelőtt komoly jelentőségre tett szert, hogy a nagyobb nyilvánosság megismerhette volna.

Ennek promotálásáért kért Buckingham néhány hónapos turnészünetet anyazenekarától – emiatt rúgta ki az együttesből élete egykori szerelme (és számos közös és szóló szerzemény ihletője) Stevie Nicks, az amerikai poptörténet eleven emlékműve. De Buckinghamnek nemcsak a zenekartól való másodszori, kényszerű és véglegesnek tűnő elválással, meg a kezdődő válóperrel kellett megküzdenie, hanem egy nyitott szívműtét következményeivel is – emiatt egy jó ideig kérdéses volt, hogy tud-e valaha énekelni, gitározni. Azonban a lassan 72 éves zenész napjainkban már éppen 30 állomásos amerikai turnéján vesz részt, amelyen bőven válogat a Fleetwood Mac daloskönyv általa szerzett gyöngyszemeiből is. De a program másik felét ez a tíz dal adja, amelyekről elmondható, hogy egy érett, rafinált, végtelenül muzikális zenész-előadó munkái, valamennyi érdemes arra, hogy alaposan szemügyre vegyük, hiszen van bennük annyi, hogy érdekessé váljanak a kalandosabb zenék után vágyakozók számára is. A témák és a motívumok terén jól hallható a Fleetwood-örökség, elvégre Buckingham nem tud, és szerencsére nem is akar szakítani teremtett popzenei világával. És a lemez merészebb gesztusaival, például a Swan Song lüktető elektronikus alapjával együtt éppen ezek a régi melódiákat életre keltő emlékek teszik az új repertoárt oly élvezetes hallgatnivalóvá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.