Visszhang: film

Kate

  • - kg -
  • 2021. szeptember 29.

Visszhang

„Egy gyilkosságot akarok bejelenteni.” „Kit gyilkoltak meg?” „Engem.”

Hát, igen, így kell film noirt kezdeni: a Holtan érkezett (D.O.A.) kései nevezés volt, a futottak még kategóriából, egy öltönyös alak fut benne sokat, mert megmérgezték, s egy napja volt, hogy rájöjjön, ki tette. Ellenszer nincs, a film egyik utolsó mondata: „Hívják a hullaházat!” Fun fact: mindez 1950-ben történt erős magyar segédlettel (rendező: Rudolph Maté, operatőr: Ernest Laszlo). Azóta sokszor feltalálták a mérgezett hős túlmozgásos alakját, a holtan érkező Edmond O’Briantől Jason Stathamen át vezet az utunk Japánba, ahol Mary Elizabeth Winsteadre vár az a hálás-hálátlan szerep, hogy mérgezett bérgyilkosként leszámoljon az útját keresztező jakuzákkal. Ó, azok a neonfényben úszó japán éjszakák, konyhakéssel kéjesen átszúrt jakuzanyakak! 2021-ben azon lamentálni, hogy mi végre e sok csonkolt testrész, kábé olyan, mint azon vitatkozni, hogy felnőtt műfaj-e a képregény, a Kate amúgy sem a nagy kérdésfelvetések filmje: menetel a tehetséges Winstead a japán éjszakán át, pólója véres, szeme vér­eres, összes kezében pisztoly – az A listás akcióhősnők olcsóbb ki­adása. Bizonyos megvilágításban tiszta Sigourney, más fénytörésben inkább Charlize. Az alkotók mértékletességét dicséri, hogy a gyilkos konyhai eszközök sztárjáról, a dugóhúzóról le tudtak mondani, de arra ráéreztek, hogy mi lehet a film legfőbb erőssége: a kisbolt. Egy bérből-fizetésből élő előfizetőnek Japán bármely kisközértje egzotikus helyszín, ez és a neon pedig már elmegy stílusnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.