Visszhang: film

Jó éjt, anyu!

Visszhang

Szinte a semmiből hódította végig 2014-ben a Jó éjt, anyu! a nagy filmfesztiválokat.

Veronika Franz és Severin Fiala steril, fojtogató horrorja Michael Haneke és Ulrich Seidl filmjeinek explicitebb, műfajibb örököse, amely a családi kamaradráma/iszonyat mögött szintén az osztrák és nyugati társadalmak mélyén elbújt rothadást keresi. Nem mellesleg pedig szokatlan könyörtelenségével és a legmélyebb szorongások felszínre hozásával zavarja meg a nézők nyugalmát, fokozatosan, módszeresen építkezve. Nehéz belátni, hogy miért volt szükség az eredeti verzió újragondolására, főleg, ha az nélkülözi elődje minden erényét.

Ikerfiúk érkeznek anyjuk vidéki házába, miután a nő plasztikai műtéten esett át. Elias és Lukas viszonya feszült a furcsán viselkedő anyával, akinek időnként dühkitörései vannak, és gyógyulása érdekében bizarr szabályokat kényszerít a fiúkra. Hamarosan gyanakodni kezdenek, hogy a kötésekkel borított nő valójában nem is az anyjuk. Matt Sobel vérszegény feldolgozása az összes feszültséget az expozícióba zsúfolja, a film hátralévő részében pedig minden iszonyatot a fiúk szüntelen csacsogása és néhány olcsó, szörnyes rémisztgetés hivatott kifejezni. Naomi Watts rutinosan alakítja a hisztérikus, lassan megtébolyodó nőt, ám a fiúk meg sem közelítik az eredeti verzió szavak nélkül is hátborzongató ikerpárját. Ennél is nagyobb baj, hogy Sobel filmje gyáva is; a nézői érzékenység kímélése érdekében tompítja az anya megkínzásának valóban felkavaró jeleneteit, és giccsbe fojtja az eredeti sokkoló végkifejletét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.