Visszhang: film

Jó szerencse

  • SzSz
  • 2025. október 21.

Visszhang

Aziz Ansari a kisemberek a krónikása.

A Városfejlesztési osztály egyik hivatalnokaként vált ismertté, majd a Master of None című sorozatával három­évados emlékművet állított az egyszerű emberek bonyolult érzéseinek. A mű egyik legtöbbet méltatott részében még a saját főszereplőjét is sutba dobta, hogy azokat tegye meg hőssé, akikről senki nem beszél: egy hotelportást, egy siket eladónőt és egy zimbabwei taxisofőrt, vagyis azokat a New York-i munkásokat, akiket észre sem vesznek, a város mégis miattuk működik.

Ezen a vonalon mozog első játékfilmje is, mely egy vicces túlvilági sztorival igyekszik bemutatni napjaink Amerikájának társadalmi egyenlőtlenségeit. A főhős Arj (maga Ansari) egy jólelkű lúzer, aki a kocsijában él és alkalmi munkákból tengődik. Gabriel egy ügyefogyott angyal (Keanu Reeves hosszú ideje nem volt ilyen szórakoztató), aki mobilozva vezetőket ment meg, de többre vágyik, valódi őrangyal szeretne lenni. Véletlenül felcseréli Arj életét a milliomos Jeffével (Seth Rogan) – és kezdődik a kalamajka.

A Jó szerencse legnagyobb előnye ugyanaz a keresetlen egyszerűség és báj, amely Ansari sorozatát is naggyá tette: nincsenek bonyolult konfliktusok, kétes helyzetek vagy összetett alakok, csak napjaink lélektelen világa, ami még egy angyalból is lecsúszott láncdohányost csinál. De az élet azért így is szép – erre a film gyakorlatilag egy, a szocializmusról szóló tanmesével világít rá. Ez a tengerentúlon, ahol már a fizetett szabadság ötletére is úgy tekintenek, mint a kommunista vészre, talán valóban újdonság.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.