Visszhang: film

Jó szerencse

  • SzSz
  • 2025. október 21.

Visszhang

Aziz Ansari a kisemberek a krónikása.

A Városfejlesztési osztály egyik hivatalnokaként vált ismertté, majd a Master of None című sorozatával három­évados emlékművet állított az egyszerű emberek bonyolult érzéseinek. A mű egyik legtöbbet méltatott részében még a saját főszereplőjét is sutba dobta, hogy azokat tegye meg hőssé, akikről senki nem beszél: egy hotelportást, egy siket eladónőt és egy zimbabwei taxisofőrt, vagyis azokat a New York-i munkásokat, akiket észre sem vesznek, a város mégis miattuk működik.

Ezen a vonalon mozog első játékfilmje is, mely egy vicces túlvilági sztorival igyekszik bemutatni napjaink Amerikájának társadalmi egyenlőtlenségeit. A főhős Arj (maga Ansari) egy jólelkű lúzer, aki a kocsijában él és alkalmi munkákból tengődik. Gabriel egy ügyefogyott angyal (Keanu Reeves hosszú ideje nem volt ilyen szórakoztató), aki mobilozva vezetőket ment meg, de többre vágyik, valódi őrangyal szeretne lenni. Véletlenül felcseréli Arj életét a milliomos Jeffével (Seth Rogan) – és kezdődik a kalamajka.

A Jó szerencse legnagyobb előnye ugyanaz a keresetlen egyszerűség és báj, amely Ansari sorozatát is naggyá tette: nincsenek bonyolult konfliktusok, kétes helyzetek vagy összetett alakok, csak napjaink lélektelen világa, ami még egy angyalból is lecsúszott láncdohányost csinál. De az élet azért így is szép – erre a film gyakorlatilag egy, a szocializmusról szóló tanmesével világít rá. Ez a tengerentúlon, ahol már a fizetett szabadság ötletére is úgy tekintenek, mint a kommunista vészre, talán valóban újdonság.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.