Visszhang: könyv

Kerstin Ekman: Farkasvér

Visszhang

Ulf, a svédországi Loåseni fővadásza egy nappal a 70. születésnapja előtt meglát egy farkast.

Amint óvatosan kimerészkedik a fák közül, és az élmény mély nyomot hagy benne. Pedig látott ő már sok mindent. Alig múlt el tízéves, amikor apjával vadászni kezdett, kalandjait pedig tárgyilagos naplóiban rögzítette mintegy hatvan éven át. Az általa csak Hosszú Lábnak elnevezett farkasról azonban sokáig még a feleségének sem képes beszámolni, a történtek leírásához ugyanis az emberi nyelv kevés: „Szavakkal nem lehet megközelíteni az élőlényeket.”

Ulf a találkozás után saját múltjával és tetteivel is kénytelen szembenézni: a pusztítással és természetkárosítással, amit vadászként és erdészként fiatalabb korában elkövetett. Ennek feldolgozásában saját feljegyzésein túl gazdag könyvtára is segítségére van. Külön izgalmas, ahogy Ulf itt-ott megemlített könyvélményein keresztül (A dzsungel könyve; Egy vadász feljegyzései; A vadon szava stb.) tulajdonképpen egy kis olvasmánylista is összeáll a vadászatról, illetve az ember és a természet viszonyáról.

Szűkszavú elbeszélőjén keresztül a szerző az emberi beszéden túli szférákat kutatja. Éppen ezért annyira meglepő, hogy a könyv utolsó harmadában váratlanul egy bűnügyi regénybe csöppenünk. Felpörög ugyan a cselekmény, de a könyv lezárása valahogy mégsem illik a korábbi lassú cselekményszövéshez, a természettel és önmagával is békét kereső idős férfi történetéhez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."