Visszhang: könyv

Kerstin Ekman: Farkasvér

Visszhang

Ulf, a svédországi Loåseni fővadásza egy nappal a 70. születésnapja előtt meglát egy farkast.

Amint óvatosan kimerészkedik a fák közül, és az élmény mély nyomot hagy benne. Pedig látott ő már sok mindent. Alig múlt el tízéves, amikor apjával vadászni kezdett, kalandjait pedig tárgyilagos naplóiban rögzítette mintegy hatvan éven át. Az általa csak Hosszú Lábnak elnevezett farkasról azonban sokáig még a feleségének sem képes beszámolni, a történtek leírásához ugyanis az emberi nyelv kevés: „Szavakkal nem lehet megközelíteni az élőlényeket.”

Ulf a találkozás után saját múltjával és tetteivel is kénytelen szembenézni: a pusztítással és természetkárosítással, amit vadászként és erdészként fiatalabb korában elkövetett. Ennek feldolgozásában saját feljegyzésein túl gazdag könyvtára is segítségére van. Külön izgalmas, ahogy Ulf itt-ott megemlített könyvélményein keresztül (A dzsungel könyve; Egy vadász feljegyzései; A vadon szava stb.) tulajdonképpen egy kis olvasmánylista is összeáll a vadászatról, illetve az ember és a természet viszonyáról.

Szűkszavú elbeszélőjén keresztül a szerző az emberi beszéden túli szférákat kutatja. Éppen ezért annyira meglepő, hogy a könyv utolsó harmadában váratlanul egy bűnügyi regénybe csöppenünk. Felpörög ugyan a cselekmény, de a könyv lezárása valahogy mégsem illik a korábbi lassú cselekményszövéshez, a természettel és önmagával is békét kereső idős férfi történetéhez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.