Visszhang: film

Ha eljön a szerelem

  • 2024. július 31.

Visszhang

Évtizedeken átívelő nagyregényt látunk a nem feltétlenül egybeeső, egymást olykor ki is oltó szerelemről és szenvedélyről.

A film eleji, Franciaország 1944-es felszabadításának mámorát rögzítő felvételek hamar átfordulnak az őrjöngő népítélet sokkoló képeibe: kopaszra nyírt, lemeztelenítve megszégyenített nőket üt-ver a tömeg. Az ellenséggel nem szabad szerelembe esni. Pláne nem szabad teherbe esni, mint az Madeleine-nel, a film hősével megtörtént, akinek már domborodó hasára festik a horogkeresztet. Életét, férfiakhoz, fiához való viszonyát ez a trauma határozza meg. Hogyan is találhatna partnert a megbélyegzett nő, és hogyan is feledkezhetne meg arról, hogy mi az ő fia (nacionalizmusért a franciáknak sem kell a szomszédba menni)? És amikor társra talál, aki őt és gyerekét úgy fogadja el, ahogy van, őszintén szereti és a világ végére is elmegy vele, akkor neki is el kell fogadnia az intimitás nélküli kapcsolatot, lévén férje – bármennyire is küzd ellene – homoszexuális. És nem csak az ellenséggel nem szabad szerelembe esni, de a hatvanas években az azonos neműek kapcsolatáért is börtön jár.

A lassú sodrású film erőssége a korfestés, a gondolkodásmód(ok) finom elmozdulása(i) által kiváltott reakciók megértetése, a pillanatnyi boldogságért való küzdelem esendősége iránt mutatott mély empátia, a vágyaknak kiszolgáltatott emberlét ítélkezésmentes ábrázolása – és a visszatérő motívumok érzékeny használata, különös tekintettel a hősnő hajviseletére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.