Visszhang: film

Ha eljön a szerelem

  • 2024. július 31.

Visszhang

Évtizedeken átívelő nagyregényt látunk a nem feltétlenül egybeeső, egymást olykor ki is oltó szerelemről és szenvedélyről.

A film eleji, Franciaország 1944-es felszabadításának mámorát rögzítő felvételek hamar átfordulnak az őrjöngő népítélet sokkoló képeibe: kopaszra nyírt, lemeztelenítve megszégyenített nőket üt-ver a tömeg. Az ellenséggel nem szabad szerelembe esni. Pláne nem szabad teherbe esni, mint az Madeleine-nel, a film hősével megtörtént, akinek már domborodó hasára festik a horogkeresztet. Életét, férfiakhoz, fiához való viszonyát ez a trauma határozza meg. Hogyan is találhatna partnert a megbélyegzett nő, és hogyan is feledkezhetne meg arról, hogy mi az ő fia (nacionalizmusért a franciáknak sem kell a szomszédba menni)? És amikor társra talál, aki őt és gyerekét úgy fogadja el, ahogy van, őszintén szereti és a világ végére is elmegy vele, akkor neki is el kell fogadnia az intimitás nélküli kapcsolatot, lévén férje – bármennyire is küzd ellene – homoszexuális. És nem csak az ellenséggel nem szabad szerelembe esni, de a hatvanas években az azonos neműek kapcsolatáért is börtön jár.

A lassú sodrású film erőssége a korfestés, a gondolkodásmód(ok) finom elmozdulása(i) által kiváltott reakciók megértetése, a pillanatnyi boldogságért való küzdelem esendősége iránt mutatott mély empátia, a vágyaknak kiszolgáltatott emberlét ítélkezésmentes ábrázolása – és a visszatérő motívumok érzékeny használata, különös tekintettel a hősnő hajviseletére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.