Visszhang: animációs film

A képzelmény

  • SzSz
  • 2024. július 31.

Visszhang

Az Agymanók első részének talán legmeghatóbb pillanata, amikor Bim Bam, a hatalmas rózsaszín elefántlény feláldozza magát, és a feledés homályába veszve eltűnik.

A felnövés egyik fontos, ám szomorú része ugyanis, hogy elengedjük képzeletbeli barátainkat, akik segítettek megküzdeni gyerekkori félelmeinkkel és aggályainkkal – hogy onnantól kezdve védelem nélkül szembesüljünk a fájdalmas valósággal. Gyakorlatilag erről szól A képzelmény is: hősei mind kitalált figurák, akik csak az álmodozások világában léteznek, legalábbis a legtöbben így tartják. Amikor viszont Amanda balesetet szenved, képzeletbeli barátja, Rudger kiszakad a kislány álomvilágából, és kénytelen a többi számkivetett, kitalált barát mellett megállni a lábán, ha nem akar semmivé lenni.

Nem véletlen, hogy az animáció úgy néz ki és úgy is viselkedik, mint egy Ghibli-film: a gyártó Studio Ponocot Nisimura Josiaki, a Ghibli korábbi producere alapította 2015-ben, amikor úgy tűnt, Mijazaki nyugdíjba vonulásával a birodalma is megszűnik. A mester végül nem csak visszatért, de éppen az idén nyert Oscar-díjat, a Ponocnak pedig ez immár a második egész estés animációja. A képzelmény látványvilága bármelyik Mijazaki-mű mellé odaállítható, még ha története, szimbólumai és figurái nem is olyan rétegzettek, mint amit a Ghiblitől megszokhattunk. Ettől még egy szépen elmesélt, megható és érzékeny animáció marad a képzelet erejéről és arról a korszakról, amikor ártatlanságunkat és nyitottságunkat végleg elveszítve mi is pont olyanná válunk, mint a körülöttünk lévők.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.