Visszhang: animációs film

A képzelmény

  • SzSz
  • 2024. július 31.

Visszhang

Az Agymanók első részének talán legmeghatóbb pillanata, amikor Bim Bam, a hatalmas rózsaszín elefántlény feláldozza magát, és a feledés homályába veszve eltűnik.

A felnövés egyik fontos, ám szomorú része ugyanis, hogy elengedjük képzeletbeli barátainkat, akik segítettek megküzdeni gyerekkori félelmeinkkel és aggályainkkal – hogy onnantól kezdve védelem nélkül szembesüljünk a fájdalmas valósággal. Gyakorlatilag erről szól A képzelmény is: hősei mind kitalált figurák, akik csak az álmodozások világában léteznek, legalábbis a legtöbben így tartják. Amikor viszont Amanda balesetet szenved, képzeletbeli barátja, Rudger kiszakad a kislány álomvilágából, és kénytelen a többi számkivetett, kitalált barát mellett megállni a lábán, ha nem akar semmivé lenni.

Nem véletlen, hogy az animáció úgy néz ki és úgy is viselkedik, mint egy Ghibli-film: a gyártó Studio Ponocot Nisimura Josiaki, a Ghibli korábbi producere alapította 2015-ben, amikor úgy tűnt, Mijazaki nyugdíjba vonulásával a birodalma is megszűnik. A mester végül nem csak visszatért, de éppen az idén nyert Oscar-díjat, a Ponocnak pedig ez immár a második egész estés animációja. A képzelmény látványvilága bármelyik Mijazaki-mű mellé odaállítható, még ha története, szimbólumai és figurái nem is olyan rétegzettek, mint amit a Ghiblitől megszokhattunk. Ettől még egy szépen elmesélt, megható és érzékeny animáció marad a képzelet erejéről és arról a korszakról, amikor ártatlanságunkat és nyitottságunkat végleg elveszítve mi is pont olyanná válunk, mint a körülöttünk lévők.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.