Visszhang: könyv

Kertész Balázs: Közgazdaságtan lelkes amatőröknek

Visszhang

A szerző – akit sokan Panamajackként ismernek a Diétás Magyar Múzsa Facebook-blogról – a közgazdaságtan alapjaival, a jó befektetés, a pénzteremtés, a fiskális és monetáris politika rejtelmeivel igyekszik megismertetni a laikus olvasót.

Közben persze azt is keresgéli, hogy miért nem működik a kapitalizmus Magyarországon. S még e szűkre szabott keretek között is próbál számot vetni a kapitalizmus kritikájával, a történetileg is megvalósult vagy még csak utópiaként létező alternatívákkal. Itt Kertész meggyőzően érvel amellett, hogy például a szocializmus megvalósult formájával nem az volt a gond, hogy a tökéletes idea tökéletlenül valósult meg.

A szerző szakmabeliként sokkal jobb véleménnyel van a main­stream (neoklasszikus) közgazdaságtanról, és csupán ironikusan idézi fel a diszciplínával szemben támasztott, naivan agresszív kritikákat. Mindazonáltal kénytelen beismerni, hogy a nagyszerű közgazdászok (John M. Keynes és Milton Friedman) felismeréseire épülő sikeres válságkezelő intézkedések milyen magától értetődő módon ágyaztak meg a következő válságoknak. Márpedig a kapitalizmus egyik válságból a másikba bukdácsol, de rendre megerősödve került ki minden krízisből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.