Visszhang: film

Wyrm

Visszhang

Wyrm (neve nem férget, hanem az óangol sárkányt jelenti) egyszerre átlagos és csodabogár kamasz fiú.

Másra sem vágyik, minthogy végre csókolózzon, barátnőt szerezzen, és valahogy menőnek tűnjön a gimiben, de családi helyzete nem könnyíti meg a dolgát. Bátyja nemrég halt meg egy autóbalesetben, apja és anyja sosem figyelnek rá, gyakorlatilag fura nagybátyja neveli, addig legjobb barátjának tekintett ikerhúga pedig nagy erőkkel próbál elhatárolódni tőle. Azt még nem is említettük, hogy Wyrm egy alternatív 90-es évekbeli világban él, ahol a kamaszoknak nemcsak a tanulmányi, hanem a szexuális előmenetelét is felügyeli az iskola: amíg nem csókolóznak, nyakörvet kell viselniük (nyilván a magányos, frusztrált fiúk által végrehajtott iskolai mészárlásokat is megelőzendő). Egyre inkább úgy tűnik, hogy Wyrm lesz az utolsó, akiről lehullik a szégyenteljes gallér…

Christopher Winterbauer filmje nem fukarkodik a különc cukiskodással; Todd Solondz, Yorgos Lanthimos és Wes Anderson szelleme egyszerre kísért a Wyrmben. Talán kissé rá is ül a filmre a sokrétegnyi sztoikus irónia; Winterbauer ráérősen festegeti a furábbnál furább alakokat és a szinte harapható atmoszférát, miközben a cselekmény ólomlábakon halad előre (nagy fordulatokra nem is kell számítani). Ezzel szemben happy endet sem hazudik traumatizált hőseinek. Wyrm sem talál varázsütésre barátnőt, épp csak annyira futja, hogy kicsit jobb emberré váljon. Mi kell még, jókat nevetünk, egy-két tanulsággal is gazdagodunk, de túlságosan azért nem üli meg a gyomrunkat a film.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.