Visszhang: film

Wyrm

Visszhang

Wyrm (neve nem férget, hanem az óangol sárkányt jelenti) egyszerre átlagos és csodabogár kamasz fiú.

Másra sem vágyik, minthogy végre csókolózzon, barátnőt szerezzen, és valahogy menőnek tűnjön a gimiben, de családi helyzete nem könnyíti meg a dolgát. Bátyja nemrég halt meg egy autóbalesetben, apja és anyja sosem figyelnek rá, gyakorlatilag fura nagybátyja neveli, addig legjobb barátjának tekintett ikerhúga pedig nagy erőkkel próbál elhatárolódni tőle. Azt még nem is említettük, hogy Wyrm egy alternatív 90-es évekbeli világban él, ahol a kamaszoknak nemcsak a tanulmányi, hanem a szexuális előmenetelét is felügyeli az iskola: amíg nem csókolóznak, nyakörvet kell viselniük (nyilván a magányos, frusztrált fiúk által végrehajtott iskolai mészárlásokat is megelőzendő). Egyre inkább úgy tűnik, hogy Wyrm lesz az utolsó, akiről lehullik a szégyenteljes gallér…

Christopher Winterbauer filmje nem fukarkodik a különc cukiskodással; Todd Solondz, Yorgos Lanthimos és Wes Anderson szelleme egyszerre kísért a Wyrmben. Talán kissé rá is ül a filmre a sokrétegnyi sztoikus irónia; Winterbauer ráérősen festegeti a furábbnál furább alakokat és a szinte harapható atmoszférát, miközben a cselekmény ólomlábakon halad előre (nagy fordulatokra nem is kell számítani). Ezzel szemben happy endet sem hazudik traumatizált hőseinek. Wyrm sem talál varázsütésre barátnőt, épp csak annyira futja, hogy kicsit jobb emberré váljon. Mi kell még, jókat nevetünk, egy-két tanulsággal is gazdagodunk, de túlságosan azért nem üli meg a gyomrunkat a film.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.