Visszhang: film

Kettes számú esküdt

  • - ts -
  • 2024. december 11.

Visszhang

Clint Eastwood 94 évesen is alkotóereje teljében, vagy legalább magabiztos birtokában van.

Ez kétségkívül jó hír, de a szóban forgó filmalkotás szempontjából nézve teljesen közömbös. A Kettes számú esküdtet ugyanis rendezhette volna bárki, akinek már a helyszínkereséskor szól az asszisztense, hogy nevezett bolondul az amerikai Délért, különös tekintettel a Georgia állambéli Savannah városára. Innentől tipikusan picassói a helyzet, a nagy majsztor meglátja a vetítőben az ismerős házakat, utcákat, érezni vél egy ismerős illatot, felötlik benne Az éjfél a jó és a rossz kertjében, amikor mennyi volt még a harminckettő, s odakanyarítja a nevét a vászon csücskibe.

Mert különben a Kettes számú esküdt egy szerfelett kimódolt alap­sztorira felhúzott, mérsékelten vérforraló tárgyalótermi dráma, mely ahogy halad előre, úgy seped bele valami rémes moralizálásba. Mit válasszon az ügyész, a karriert vagy az igazságot? Mit válasszon az esküdt, a hamari hazatérést türelmetlen vagy épp hosszútűrő családjához, vagy az igazság teljes feltárására alapozott ítélkezést. Továbbá egyetlen kétkedő mennyire képes kibillenteni első spúrjából a társait. És sorolhatnánk napestig, hisz ha mást nem, A piszkos tizenkettőt mindenki látta (mindenki sokkal több ilyet látott). S hát ezt is olyan remek színészek vezetik elő, mint Toni Collette, J.K. Simmons vagy olyan régi barátunk, mint Kiefer Sutherland.

Szóval a tét nélküli szórakozás garantált, már ha a néző képes szemet hunyni az alapszituáció már fentebb is kárhoztatott stupiditásán.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."