Visszhang: film

Kettes számú esküdt

  • - ts -
  • 2024. december 11.

Visszhang

Clint Eastwood 94 évesen is alkotóereje teljében, vagy legalább magabiztos birtokában van.

Ez kétségkívül jó hír, de a szóban forgó filmalkotás szempontjából nézve teljesen közömbös. A Kettes számú esküdtet ugyanis rendezhette volna bárki, akinek már a helyszínkereséskor szól az asszisztense, hogy nevezett bolondul az amerikai Délért, különös tekintettel a Georgia állambéli Savannah városára. Innentől tipikusan picassói a helyzet, a nagy majsztor meglátja a vetítőben az ismerős házakat, utcákat, érezni vél egy ismerős illatot, felötlik benne Az éjfél a jó és a rossz kertjében, amikor mennyi volt még a harminckettő, s odakanyarítja a nevét a vászon csücskibe.

Mert különben a Kettes számú esküdt egy szerfelett kimódolt alap­sztorira felhúzott, mérsékelten vérforraló tárgyalótermi dráma, mely ahogy halad előre, úgy seped bele valami rémes moralizálásba. Mit válasszon az ügyész, a karriert vagy az igazságot? Mit válasszon az esküdt, a hamari hazatérést türelmetlen vagy épp hosszútűrő családjához, vagy az igazság teljes feltárására alapozott ítélkezést. Továbbá egyetlen kétkedő mennyire képes kibillenteni első spúrjából a társait. És sorolhatnánk napestig, hisz ha mást nem, A piszkos tizenkettőt mindenki látta (mindenki sokkal több ilyet látott). S hát ezt is olyan remek színészek vezetik elő, mint Toni Collette, J.K. Simmons vagy olyan régi barátunk, mint Kiefer Sutherland.

Szóval a tét nélküli szórakozás garantált, már ha a néző képes szemet hunyni az alapszituáció már fentebb is kárhoztatott stupiditásán.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.