Visszhang: lemez

Kim Deal: Nobody Loves You More

Visszhang

A világ a Pixies basszusgitárosaként ismerhette meg Kim Dealt a 80-as évek végén.

Abban az együttesben még csak néhány dalt énekelt, de a nem sokkal később indult Breeders élén bizonyította rátermettségét frontemberként és dalszerzőként is. Ha lemezkészítésről volt szó, mindig nehezen jött ki a kontrollmániás Pixies-vezér Black Francisszel, így nem volt nagyon meglepő, hogy a 2004-ben újjáalakított zenekarból a visszatérő album, a nem is túlságosan jól sikerült Indie Cindy készítésekor ugrott ki nagyjából egy évtizeddel ezelőtt.

Ekkor már tervben volt, hogy Kim Deal elkészíti élete első szólóalbumát a Breeders működtetése mellett. Ez mostanáig húzódott, de hiába tartott sokáig végleges formába önteni a Nobody Loves You More-t, semmifajta görcsösség nem hallatszik rajta. Mindemellett nem is a kisujjból kirázott stílusgyakorlat. Vannak olyan számok, amelyek egy Breeders-albumon is elférnének, de az anyag összességében Deal eddig ismeretlen oldalát mutatja be. Zenekaraihoz képest rétegzettebb, önreflektívebb és szelídebb hangvételű dalok ezek, amelyekben a country egyszerűsége, a 90-es évek altrockjának nemtörődöm-lazasága és helyenként igen meglepő hangszerelések találkoznak. A címadó szám groteszk fúvósai, a Big Ben Beat táncos ritmusai, vagy a Summerland romantikus vonósai ügyesen gurítják tovább a lemezt. Időnként a néhai Kirsty MacColl albumainak játékossága idéződik fel a Nobody Loves You More-t hallgatva, és ez kétségtelenül jó párosítás Kim Deal keserédes dalaival.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.