Visszhang: lemez

Mozart: Requiem / Raphaël Pichon, Pygmalion

Visszhang

A régizenejátszás fiatal francia üstököse Bach Máté-passiója és Monteverdi Vesperása után ismét egy jól ismert, drámai erejű zeneművet rögzített együttesével, a Pygmalionnal.

Mozart Requiemjét még úgy is újszerű élmény hallani, hogy közel sem ez az első historikus felvétel belőle: megkapó és hatásos elegyét halljuk a kitárulkozó, színpadias és a purista megközelítésnek, a bélhúrokkal felszerelt vonósok halkabb, de ízesebb hangja is jobban belemarkol a hallgatóba. A Dies irae és a Tuba mirum kicsit gyorsabb a szokottnál, a Lacrimosa viszont nyugodtabban szól. Raphaël Pichon a gyászmise jól ismert, Süssmayr-féle befejezését rögzítette a lemezen.

De mégsem csak a korhű hangszerelése vagy a hiteles atmoszférája miatt érdekes ez a lemez, hanem azért is, mert a Requiem tételei között olykor megszólalnak más művek: templomi dalok, kánonok, a Köchel-jegyzékben is csak apró betűvel listázott Mozart-szösszenetek. Az albumot egy réges-régi antifónia, az In paradisum nyitja és zárja, ez a darab legtöbbször valóban része a gyászmise liturgiájának. (A tizenkét éves Chadi Lazreq kíséret nélkül megszólaló gyerekhangja megejtőbb tud lenni bármely zenekari tuttinál.) Ez az egyedi kontextus nemcsak ritkaságokkal ismerteti meg a hallgatót, hanem kizökkenti abból a megszokásból is, amit Mozart e művének újabb és újabb interpretációi jelenthetnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."