Visszhang: lemez

Mozart: Requiem / Raphaël Pichon, Pygmalion

Visszhang

A régizenejátszás fiatal francia üstököse Bach Máté-passiója és Monteverdi Vesperása után ismét egy jól ismert, drámai erejű zeneművet rögzített együttesével, a Pygmalionnal.

Mozart Requiemjét még úgy is újszerű élmény hallani, hogy közel sem ez az első historikus felvétel belőle: megkapó és hatásos elegyét halljuk a kitárulkozó, színpadias és a purista megközelítésnek, a bélhúrokkal felszerelt vonósok halkabb, de ízesebb hangja is jobban belemarkol a hallgatóba. A Dies irae és a Tuba mirum kicsit gyorsabb a szokottnál, a Lacrimosa viszont nyugodtabban szól. Raphaël Pichon a gyászmise jól ismert, Süssmayr-féle befejezését rögzítette a lemezen.

De mégsem csak a korhű hangszerelése vagy a hiteles atmoszférája miatt érdekes ez a lemez, hanem azért is, mert a Requiem tételei között olykor megszólalnak más művek: templomi dalok, kánonok, a Köchel-jegyzékben is csak apró betűvel listázott Mozart-szösszenetek. Az albumot egy réges-régi antifónia, az In paradisum nyitja és zárja, ez a darab legtöbbször valóban része a gyászmise liturgiájának. (A tizenkét éves Chadi Lazreq kíséret nélkül megszólaló gyerekhangja megejtőbb tud lenni bármely zenekari tuttinál.) Ez az egyedi kontextus nemcsak ritkaságokkal ismerteti meg a hallgatót, hanem kizökkenti abból a megszokásból is, amit Mozart e művének újabb és újabb interpretációi jelenthetnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.