Visszhang: képregény  

Kevin J. Anderson – Brian Herbert – Frank Herbert

Dűne, 1. kötet

  • - kg -
  • 2021. augusztus 11.

Visszhang

Mizu az Arrakison? Még mindig olyan sokért adják a melanzsot? Fennforgás van az Atreides-házban? Paul cv-jébe új skillek kerültek? És látott valaki ma már homokférget?

Örömmel és nem kevés megnyugvással jelenthetjük, hogy minden a régi Frank Herbert Dűnéje körül. Az író fia és annak szerzőtársa most épp egy képregény (keménytábla, gra­phic novel) formájában színesítik tovább az atyai örökséget. Céljuk (pontosság, szöveghűség) megmosolyogtatóan nemes, borítójuk (Bill Sienkiewicz munkája) műalkotást sejtet, míg a belív… Nos, a képkockák (Patricia Martín és Raúl Allén rajzai) a piacon elérhető legmívesebb rutin ékes bizonyítékai. (És egy kötet nem kötet, jövőre jön is a második, egy ekkora műnél az csak természetes.) A klasszikusok képkockákra bontásának védelmében annyit elmondhatunk, hogy már Az eltűnt idő nyomában is kapható képregényben: csodás műtárgy, öröm lapozgatni, csak olvasni ne kelljen. A Dűne-képregény ebből a szempontból középutas vállalkozás, a szövegbuborékokba szorult szavak kiolvasása sem tűnik elfecsérelt időtöltésnek, talán még Proust is helyeselné. De vajon mit szólt volna Thomas Mann, hogy A varázshegyre csak 12 kocka jutott? Igaz, az Élet és Irodalomban ’64-ben megjelent comic strip persze inkább paródia volt. Szép kísérlet lenne ugyanennyi kockában visszaadni a Dűnét, de az se lett volna semmi, ha az első magyar kiadás (1987) borítójának tervezője, Bánfalvy Ákos rajzol egy Dűne-képregényt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.