Visszhang: tévésorozat  

Nyomozó elvtárs

Visszhang

Bár a sorozat alapötlete őrült és zseniális, felmerülhet a kérdés, hogy pontosan mi értelme van ma egy kommunista krimi-pastiche-t tető alá hozni, s ki fogja megnézni.

Kelet-Európában az ilyesmi nem feltétlenül vicces (vagy nem úgy vicces), Nyugaton pedig nem sokakat sodort magával a kommunizmus egzotikus bája. Brain Gatewood és Alex Tanaka (Channing Tatum produceri közreműködésével) minderre fittyet hányva készített egy minisorozatot román színészekkel, román helyszíneken, majd az egészet angolul utószinkronizálták.

A Nyomozó elvtársban kemény tökű román zsaruk üldözik a bűnt, mely természetesen nem otthon terem – kívülről hozza azt az egyház, a gonosz amerikai kapitalista vagy épp egy Reagan-maszkban gyilkoló fantom. Két akció között Marxot értelmeznek (vörös farok!) vagy sakk-közvetítéséket néznek, esetleg ágyba viszik az Amerika nagyszerűségében egyre jobban kételkedő, mutatós követségi alkalmazottakat. Eközben minden halálosan korhű: a paratextusok, a szemcsés képi világ, a nejloningek, a rozoga Daciák, de még a suta vágások is. Az meg külön borzongató, hogy a kommunista éra Amerika-kritikája (az indiánölő, rabszolgatartó imperialistákról) hogyan született újra más jelentéssel – pont az USA-ban. Helyenként annyira elvonják a figyelmet az apró részletek és utalások, hogy épp a humor látja kárát, és félő, hogy ezek a nüánszok el fognak repülni az amerikai közönség nagy részének feje felett. Mégis egyedi, szépen megmunkált gyöngyszem a Nyomozó elvtárs, idővel meg fogja találni szűk rajongótáborát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.