Visszhang: koncert

Platon Karataev

Visszhang

Az Ördögkatlan fesztivál beremendi helyszíne kitűnő beszélgetésekhez, kamara-előadásokhoz.

Ott is a figyelmeztető felirat, hogy négyzetméterenként nem bír száz kilónál többet a színpad, néha aggódtam is a zenészekért, amikor egymás felé közelítettek. Eleinte a közönség is feszeng a rögzített padokon és a fűben, pedig erősen indít a zenekar, az Ex nihilo dübörgő mantrája szinte feltépne bennünket ültünkből. De aki feláll, visszahúzzák. Eleinte. Mert aztán nem lehet bírni, sőt épp egy lassabb tételnél robban a hangulat. Egy fiú bele­esik a kiszáradt tóba, a koncert felétől a színpad melletti teret is megtöltik az őrjöngők. „Üdv az árokban bulizóknak is” – jelzi az egyik frontember, Balla Gergely. A másik, Czakó-Kuraly Sebő már az elején elnézést kér, hogy nagyon beteg, alig van hangja. Ez nem érzékelhető, de talán épp emiatt is koncentrálnak túlzottan a vokálokra – hibátlanul. A legtöbb számot a tavaly megjelent Atomsról játszszák, a debütáló For Her’s című albumról sajnos kevesebb dalt hallhatunk, de a közönségkedvenc Elevator nem maradhat ki. Nemrég nyilatkozták, hogy komoly megerősítés számukra, hogy a szövegeiket – hiába angol nyelvűek – velük énekli a közönség. A legmélyebb, legszívszorítóbb dalok (Ocean, Aphelion) most is betalálnak. (Előző héten a Kobuci kertben volt szaxofonos is, ott másfajta volt a katarzis.) Aztán egy dal a hamarosan megjelenő, első magyar nyelvű albumukról is, amelyről elsőre az ugrik be, hogy tömény költészet és éteri emelkedettség. Nem túlzás: a Platon Karataev angol és magyar szövegekkel is az egymásra találás zenéje. Albumról albumra, koncertről koncertre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.