Visszhang: koncert

Platon Karataev

Visszhang

Az Ördögkatlan fesztivál beremendi helyszíne kitűnő beszélgetésekhez, kamara-előadásokhoz.

Ott is a figyelmeztető felirat, hogy négyzetméterenként nem bír száz kilónál többet a színpad, néha aggódtam is a zenészekért, amikor egymás felé közelítettek. Eleinte a közönség is feszeng a rögzített padokon és a fűben, pedig erősen indít a zenekar, az Ex nihilo dübörgő mantrája szinte feltépne bennünket ültünkből. De aki feláll, visszahúzzák. Eleinte. Mert aztán nem lehet bírni, sőt épp egy lassabb tételnél robban a hangulat. Egy fiú bele­esik a kiszáradt tóba, a koncert felétől a színpad melletti teret is megtöltik az őrjöngők. „Üdv az árokban bulizóknak is” – jelzi az egyik frontember, Balla Gergely. A másik, Czakó-Kuraly Sebő már az elején elnézést kér, hogy nagyon beteg, alig van hangja. Ez nem érzékelhető, de talán épp emiatt is koncentrálnak túlzottan a vokálokra – hibátlanul. A legtöbb számot a tavaly megjelent Atomsról játszszák, a debütáló For Her’s című albumról sajnos kevesebb dalt hallhatunk, de a közönségkedvenc Elevator nem maradhat ki. Nemrég nyilatkozták, hogy komoly megerősítés számukra, hogy a szövegeiket – hiába angol nyelvűek – velük énekli a közönség. A legmélyebb, legszívszorítóbb dalok (Ocean, Aphelion) most is betalálnak. (Előző héten a Kobuci kertben volt szaxofonos is, ott másfajta volt a katarzis.) Aztán egy dal a hamarosan megjelenő, első magyar nyelvű albumukról is, amelyről elsőre az ugrik be, hogy tömény költészet és éteri emelkedettség. Nem túlzás: a Platon Karataev angol és magyar szövegekkel is az egymásra találás zenéje. Albumról albumra, koncertről koncertre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.