Visszhang: film

Kilakoltatás

  • SzSz
  • 2022. március 23.

Visszhang

A végrehajtás soha nem volt egy közönségdíjas szakma, a Schadl–Völner-botrány óta pedig azt is tudjuk, a mismásolás a legfelsőbb szinteken is meglehetősen szánalmas mutyik formájában zajlik.

Budai Richárd, a Kilakoltatás főhőse azonban nem folyik bele komolyabb vesztegetésekbe, pláne nem fuvaroz „egy hármast, meg valami normálisabb piát”. Ő a rend és fegyelem embere, aki semmi mást nem akar, csak elvégezni a rá bízott feladatot: pár órán belül kipaterolni külvárosi lakásából Ilonát, a szegény nénit, aki nem törlesztette bankhitelét. Ez Richárd első napja terepen, eddig csak adminisztrációs munkát végzett. Azért is buzog benne a bizonyítási vágy, mert apja – a korábbi nagy hatalmú végrehajtó – cégénél dolgozik, aki még mindig nem bízik eléggé a fiacskájában.

Első játékfilmjének meglehetősen egyszerű sztoriját Fazekas Máté Bence hősei kusza kapcsolati hálóján keresztül igyekszik tanmesévé emelni. Richárd szeretne ugyan emberséges lenni, de nemcsak az atyai nyomásnak kell megfelelnie, hanem egy másik ismerősének tett ígéretének is: a kilakoltatás még be sem fejeződött, de egy fiatal pár máris tűkön ül, hogy átvehessék Ilona lakását. A műveletet számtalan dolog hátráltatja: a néni egy falkányi hamis kutyával veszi körül magát, a kerítésnél egy csapat aktivista tüntet „Lakhatást, nem zaklatást!” ordibálva, s az sem zavarja őket, hogy nem csak a rendőrök, de Ilona is a távozásukat követeli. Egyikük ráadásul nem más, mint Richárd testvére, aki így lázad túlkontrolláló családja ellen. Ahogy a kilakoltatás aktusa egyre tovább húzódik, úgy ismerjük meg a szegény néni háttértörténetét, és derül fény szépen lassan mindenkinek a mindenféle motivációjára.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.