Visszhang: film

Kilakoltatás

  • SzSz
  • 2022. március 23.

Visszhang

A végrehajtás soha nem volt egy közönségdíjas szakma, a Schadl–Völner-botrány óta pedig azt is tudjuk, a mismásolás a legfelsőbb szinteken is meglehetősen szánalmas mutyik formájában zajlik.

Budai Richárd, a Kilakoltatás főhőse azonban nem folyik bele komolyabb vesztegetésekbe, pláne nem fuvaroz „egy hármast, meg valami normálisabb piát”. Ő a rend és fegyelem embere, aki semmi mást nem akar, csak elvégezni a rá bízott feladatot: pár órán belül kipaterolni külvárosi lakásából Ilonát, a szegény nénit, aki nem törlesztette bankhitelét. Ez Richárd első napja terepen, eddig csak adminisztrációs munkát végzett. Azért is buzog benne a bizonyítási vágy, mert apja – a korábbi nagy hatalmú végrehajtó – cégénél dolgozik, aki még mindig nem bízik eléggé a fiacskájában.

Első játékfilmjének meglehetősen egyszerű sztoriját Fazekas Máté Bence hősei kusza kapcsolati hálóján keresztül igyekszik tanmesévé emelni. Richárd szeretne ugyan emberséges lenni, de nemcsak az atyai nyomásnak kell megfelelnie, hanem egy másik ismerősének tett ígéretének is: a kilakoltatás még be sem fejeződött, de egy fiatal pár máris tűkön ül, hogy átvehessék Ilona lakását. A műveletet számtalan dolog hátráltatja: a néni egy falkányi hamis kutyával veszi körül magát, a kerítésnél egy csapat aktivista tüntet „Lakhatást, nem zaklatást!” ordibálva, s az sem zavarja őket, hogy nem csak a rendőrök, de Ilona is a távozásukat követeli. Egyikük ráadásul nem más, mint Richárd testvére, aki így lázad túlkontrolláló családja ellen. Ahogy a kilakoltatás aktusa egyre tovább húzódik, úgy ismerjük meg a szegény néni háttértörténetét, és derül fény szépen lassan mindenkinek a mindenféle motivációjára.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.