Visszhang: lemez

Kings of Convenience: Peace or Love

  • - minek -
  • 2021. június 23.

Visszhang

A norvégiai Bergenből való Erlend Øye és Eirik Glambek Bøe akusztikus duója kisebb forradalmat keltett, amikor 22 éve feltűntek a színpadon, majd kiadták első, Quiet Is the New Loud című albumukat.

A visszafogottságból erényt kovácsoló, tökéletes összhangban működő kettős különös hangulatú dalaival, akusztikus gitárjátékával valóságos kultuszt teremtett. Øye hamarosan szólóban, illetve a mostanában szintén reaktivált Whitest Boy Alive nevű rockosabb berlini triójával öregbítette tovább hírnevét, közben Bøe-vel való kreatív együttműködése néha évekig szünetelt.

A Peace or Love csaknem 12 évvel az előző albumuk, a nagyszerű Declaration of Dependence után jelent meg, és nyugodtan mondhatjuk, ott vették fel a fonalat, ahol egykor elejtették. Csilingelő gitárjáték, rögvest a szívbe hasító melódiák, és valami különös, a dalok szövege által sem mindig alátámasztott idill sugárzik belőlük, és persze sok-sok érzelem. A dalok egyszerre folkosak (ami nagyjából a „rafinált egyszerűség” szinonimája), merítenek a soulból, a dreampop hagyományból, no és a bossanovából, ami rögtön kitűnik a Rocky Trail hipnotikus, vibrafonnal is kiemelt ringásából. Az album különleges pillanatai, amikor Øye duettet énekel a kanadai (Leslie) Feisttel: a Love Is a Lonely Thing egy kissé komor hangulatú szám, amit szívfájdítóan szép tónusban adnak elő, míg a gondtalanabb Catholic Country leg­inkább finom bossa/jazz hangulatával tüntet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.