Visszhang: lemez

Kings of Convenience: Peace or Love

  • - minek -
  • 2021. június 23.

Visszhang

A norvégiai Bergenből való Erlend Øye és Eirik Glambek Bøe akusztikus duója kisebb forradalmat keltett, amikor 22 éve feltűntek a színpadon, majd kiadták első, Quiet Is the New Loud című albumukat.

A visszafogottságból erényt kovácsoló, tökéletes összhangban működő kettős különös hangulatú dalaival, akusztikus gitárjátékával valóságos kultuszt teremtett. Øye hamarosan szólóban, illetve a mostanában szintén reaktivált Whitest Boy Alive nevű rockosabb berlini triójával öregbítette tovább hírnevét, közben Bøe-vel való kreatív együttműködése néha évekig szünetelt.

A Peace or Love csaknem 12 évvel az előző albumuk, a nagyszerű Declaration of Dependence után jelent meg, és nyugodtan mondhatjuk, ott vették fel a fonalat, ahol egykor elejtették. Csilingelő gitárjáték, rögvest a szívbe hasító melódiák, és valami különös, a dalok szövege által sem mindig alátámasztott idill sugárzik belőlük, és persze sok-sok érzelem. A dalok egyszerre folkosak (ami nagyjából a „rafinált egyszerűség” szinonimája), merítenek a soulból, a dreampop hagyományból, no és a bossanovából, ami rögtön kitűnik a Rocky Trail hipnotikus, vibrafonnal is kiemelt ringásából. Az album különleges pillanatai, amikor Øye duettet énekel a kanadai (Leslie) Feisttel: a Love Is a Lonely Thing egy kissé komor hangulatú szám, amit szívfájdítóan szép tónusban adnak elő, míg a gondtalanabb Catholic Country leg­inkább finom bossa/jazz hangulatával tüntet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.