Visszhang: lemez

Kings of Convenience: Peace or Love

  • - minek -
  • 2021. június 23.

Visszhang

A norvégiai Bergenből való Erlend Øye és Eirik Glambek Bøe akusztikus duója kisebb forradalmat keltett, amikor 22 éve feltűntek a színpadon, majd kiadták első, Quiet Is the New Loud című albumukat.

A visszafogottságból erényt kovácsoló, tökéletes összhangban működő kettős különös hangulatú dalaival, akusztikus gitárjátékával valóságos kultuszt teremtett. Øye hamarosan szólóban, illetve a mostanában szintén reaktivált Whitest Boy Alive nevű rockosabb berlini triójával öregbítette tovább hírnevét, közben Bøe-vel való kreatív együttműködése néha évekig szünetelt.

A Peace or Love csaknem 12 évvel az előző albumuk, a nagyszerű Declaration of Dependence után jelent meg, és nyugodtan mondhatjuk, ott vették fel a fonalat, ahol egykor elejtették. Csilingelő gitárjáték, rögvest a szívbe hasító melódiák, és valami különös, a dalok szövege által sem mindig alátámasztott idill sugárzik belőlük, és persze sok-sok érzelem. A dalok egyszerre folkosak (ami nagyjából a „rafinált egyszerűség” szinonimája), merítenek a soulból, a dreampop hagyományból, no és a bossanovából, ami rögtön kitűnik a Rocky Trail hipnotikus, vibrafonnal is kiemelt ringásából. Az album különleges pillanatai, amikor Øye duettet énekel a kanadai (Leslie) Feisttel: a Love Is a Lonely Thing egy kissé komor hangulatú szám, amit szívfájdítóan szép tónusban adnak elő, míg a gondtalanabb Catholic Country leg­inkább finom bossa/jazz hangulatával tüntet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.