Visszhang: koncert

Identified Flying Object Feat. Ralph Alessi

Visszhang

A vendégjátékot Gyárfás Attila dobosnak köszönhetjük, aki hollandiai tanulmányai alatt kezdett Alex Koo-val játszani.

A kínai-belga zongorista New Yorkban dolgozott Ralph Alessivel, az ECM albumairól itthon is ismert amerikai trombitással, aki szívesen csatlakozott hozzájuk, így ők hárman alkotják az együttest. Az Opus Jazz Club ragaszkodott a belga W. E. R. F. Records által kiadott lemez hazai bemutatójához a járvány miatti nehézségek dacára. Persze egy szabad improvizációs koncert sosem törekszik a lemez visszaadására, de azért markánsan észlelhetőek voltak a témák. A jazz örök kérdésére, hogy mennyire rúgja fel saját hagyományait a megújulása során, Koo-éknak kész válaszuk van, amire jellemző, hogy nála a hangversenyzongora tetején ott a szinti és az elektronika. Leginkább az ő eredetisége hat: közelebb áll az ECM-féle statikus hangképfestéshez, mint az ösztönös ritmusélvezethez, de szó sincs vértelenségről. Alessi gyors tempóban és kifejezőerőben káprázatos, a majdnem két óra alatt nem volt egy olyan futama sem, amely hasonlított volna a másikra. Az avantgárd mindig igyekszik meglepőt húzni, és a meglepetésből is elég néha, de az arányérzék mindhárom tagnál működik: akkor váltanak hangulatot, tempót, amikor már mindent elmondtak abban a móduszban. Koo stílusa túl van a free akarnokságán, és nem kizárólag absztrakt formában osztja meg hallgatóival mondandóját. Gyárfás dobolása – amelynek fénypontja „beszédes” szólója volt a pergőn – az alázatos, de egyenrangú alkotótársé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.