Visszhang: koncert

Identified Flying Object Feat. Ralph Alessi

Visszhang

A vendégjátékot Gyárfás Attila dobosnak köszönhetjük, aki hollandiai tanulmányai alatt kezdett Alex Koo-val játszani.

A kínai-belga zongorista New Yorkban dolgozott Ralph Alessivel, az ECM albumairól itthon is ismert amerikai trombitással, aki szívesen csatlakozott hozzájuk, így ők hárman alkotják az együttest. Az Opus Jazz Club ragaszkodott a belga W. E. R. F. Records által kiadott lemez hazai bemutatójához a járvány miatti nehézségek dacára. Persze egy szabad improvizációs koncert sosem törekszik a lemez visszaadására, de azért markánsan észlelhetőek voltak a témák. A jazz örök kérdésére, hogy mennyire rúgja fel saját hagyományait a megújulása során, Koo-éknak kész válaszuk van, amire jellemző, hogy nála a hangversenyzongora tetején ott a szinti és az elektronika. Leginkább az ő eredetisége hat: közelebb áll az ECM-féle statikus hangképfestéshez, mint az ösztönös ritmusélvezethez, de szó sincs vértelenségről. Alessi gyors tempóban és kifejezőerőben káprázatos, a majdnem két óra alatt nem volt egy olyan futama sem, amely hasonlított volna a másikra. Az avantgárd mindig igyekszik meglepőt húzni, és a meglepetésből is elég néha, de az arányérzék mindhárom tagnál működik: akkor váltanak hangulatot, tempót, amikor már mindent elmondtak abban a móduszban. Koo stílusa túl van a free akarnokságán, és nem kizárólag absztrakt formában osztja meg hallgatóival mondandóját. Gyárfás dobolása – amelynek fénypontja „beszédes” szólója volt a pergőn – az alázatos, de egyenrangú alkotótársé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.