Visszhang: koncert

Identified Flying Object Feat. Ralph Alessi

Visszhang

A vendégjátékot Gyárfás Attila dobosnak köszönhetjük, aki hollandiai tanulmányai alatt kezdett Alex Koo-val játszani.

A kínai-belga zongorista New Yorkban dolgozott Ralph Alessivel, az ECM albumairól itthon is ismert amerikai trombitással, aki szívesen csatlakozott hozzájuk, így ők hárman alkotják az együttest. Az Opus Jazz Club ragaszkodott a belga W. E. R. F. Records által kiadott lemez hazai bemutatójához a járvány miatti nehézségek dacára. Persze egy szabad improvizációs koncert sosem törekszik a lemez visszaadására, de azért markánsan észlelhetőek voltak a témák. A jazz örök kérdésére, hogy mennyire rúgja fel saját hagyományait a megújulása során, Koo-éknak kész válaszuk van, amire jellemző, hogy nála a hangversenyzongora tetején ott a szinti és az elektronika. Leginkább az ő eredetisége hat: közelebb áll az ECM-féle statikus hangképfestéshez, mint az ösztönös ritmusélvezethez, de szó sincs vértelenségről. Alessi gyors tempóban és kifejezőerőben káprázatos, a majdnem két óra alatt nem volt egy olyan futama sem, amely hasonlított volna a másikra. Az avantgárd mindig igyekszik meglepőt húzni, és a meglepetésből is elég néha, de az arányérzék mindhárom tagnál működik: akkor váltanak hangulatot, tempót, amikor már mindent elmondtak abban a móduszban. Koo stílusa túl van a free akarnokságán, és nem kizárólag absztrakt formában osztja meg hallgatóival mondandóját. Gyárfás dobolása – amelynek fénypontja „beszédes” szólója volt a pergőn – az alázatos, de egyenrangú alkotótársé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."