Visszhang: lemez

Kokas Dóra, Marianna Shirinyan: Hypnosis

Visszhang

A két orosz mester két világ.

Rachmaninov a késő romantika alakja, akit anakronisztikus érzelmei az előző évszázadba száműznének, Sosztakovics modern, sok stílusban alkotó zeneszerző, aki a művészet szovjet falai között is önazonos tud maradni, de épphogy össze nem roskad. Előbbi az Egyesült Államokban lel menedéket, utóbbi egyes jegyeit máig értetlenül figyelik a szabad világban. Ennek a két életműnek egy-egy igen hasonló darabja találkozik Kokas Dóra csellóművész és az örmény-dán Marianna Shirinyan zongoraművész lemezén.

Rachmaninov g-moll szonátája 1901-ben született, miután a szerző kilábalt önsorsrontó alkotói válságából: a megtorpanás nyomai a magával ragadóan dallamos, sodró kompozíción kicsit sem hallatszanak. Sosztakovics d-moll szonátája ugyancsak pazar alkotás, s bár az ő zenei palettáján nem sze­repelnek azok a színek, amelyek Csajkovszkij örököseinél még igen, akár romantikusnak is mondhatjuk. Sosztakovics 1934-ben házas emberként beleszeretett egy fiatal növendékébe, akiért rövid időre elhagyta a feleségét.

Kokas Dóra és Marianna Shirinyan játéka nyomán a két alkotás rokoni vonásai megszaporodnak: a csellista érzelmekkel teli hangja, eleven ritmusai könnyed technikája, a zongorista interpretációjának finom részletei, elbűvölő dinamikája maradandó élménnyé teszik ezt a felvételt. Rachmaninov ráadásként felcsendülő Vocalise-je ezek után nem kevésbé mívesen formált jutalomjáték.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.