Visszhang: lemez

Kokas Dóra, Marianna Shirinyan: Hypnosis

Visszhang

A két orosz mester két világ.

Rachmaninov a késő romantika alakja, akit anakronisztikus érzelmei az előző évszázadba száműznének, Sosztakovics modern, sok stílusban alkotó zeneszerző, aki a művészet szovjet falai között is önazonos tud maradni, de épphogy össze nem roskad. Előbbi az Egyesült Államokban lel menedéket, utóbbi egyes jegyeit máig értetlenül figyelik a szabad világban. Ennek a két életműnek egy-egy igen hasonló darabja találkozik Kokas Dóra csellóművész és az örmény-dán Marianna Shirinyan zongoraművész lemezén.

Rachmaninov g-moll szonátája 1901-ben született, miután a szerző kilábalt önsorsrontó alkotói válságából: a megtorpanás nyomai a magával ragadóan dallamos, sodró kompozíción kicsit sem hallatszanak. Sosztakovics d-moll szonátája ugyancsak pazar alkotás, s bár az ő zenei palettáján nem sze­repelnek azok a színek, amelyek Csajkovszkij örököseinél még igen, akár romantikusnak is mondhatjuk. Sosztakovics 1934-ben házas emberként beleszeretett egy fiatal növendékébe, akiért rövid időre elhagyta a feleségét.

Kokas Dóra és Marianna Shirinyan játéka nyomán a két alkotás rokoni vonásai megszaporodnak: a csellista érzelmekkel teli hangja, eleven ritmusai könnyed technikája, a zongorista interpretációjának finom részletei, elbűvölő dinamikája maradandó élménnyé teszik ezt a felvételt. Rachmaninov ráadásként felcsendülő Vocalise-je ezek után nem kevésbé mívesen formált jutalomjáték.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."