Visszhang: lemez

Kolonits Klára: Erkel

Visszhang

Talán meglepő, de eddig egyetlen operaénekes sem mert Erkel Ferenc-művekre szorítkozni egy szólólemez elkészítésénél.

Hiszen míg a magyar zene pionírjának kitörölhetetlen érdemei vannak, művei, a Bánk bán és a Hunyadi László tele vannak dramaturgiai problémákkal, a librettót vagy egyenesen a szövegéneklést érintő kényelmetlenségekkel, amelyeket később jó szándékú rendezők, színházcsinálók sem tudtak teljesen orvosolni.

Kolonits Klára új lemeze nyomán azonban kidomborodnak a zeneszerző érdemei: Erkel a bel canto által inspirálva előbb olasz mintára írta operáit, majd ő sem vonhatta ki magát Wagner szédítő hatása alól. A befejezetlenül hagyott István király mellett egy másik ritkaság, a Brankovics György egy betétje, a Bánk és a Hunyadi nevezetes részletei – köztük a La Grange-ária – pedig ősváltozatban hallhatók, hogy így az album valamiféle Erkel-ősportrévá válhasson. Melinda Tisza-parti jelenete rendszerint kurtítva kerül színpadra, a maga húszperces teljességében azonban egy sokkal hatásosabb, szinte a Lammermoori Lucia őrülési jelenete mellé helyezhető. A lemezen a Hungarian Studio Orchestra játszik, Dinyés Dániel vezényel. Az énekesnő elszánt tekintettel, királynői szigorral néz le a borítóról, s nem is kell hozzá különösebben művelt fül, hogy észrevegyük benne az utóbbi két évtized legkarakteresebb, legfinomabb hangját, aki ráadásul bizonyára küldetéstudattól és kurátori kíváncsiságtól hajtva áldozza magát az Erkel-életműnek, amit kerülgettünk, nézegettünk, de ennyire talán még nem szerettünk sosem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.