Visszhang: lemez

Kolonits Klára: Erkel

Visszhang

Talán meglepő, de eddig egyetlen operaénekes sem mert Erkel Ferenc-művekre szorítkozni egy szólólemez elkészítésénél.

Hiszen míg a magyar zene pionírjának kitörölhetetlen érdemei vannak, művei, a Bánk bán és a Hunyadi László tele vannak dramaturgiai problémákkal, a librettót vagy egyenesen a szövegéneklést érintő kényelmetlenségekkel, amelyeket később jó szándékú rendezők, színházcsinálók sem tudtak teljesen orvosolni.

Kolonits Klára új lemeze nyomán azonban kidomborodnak a zeneszerző érdemei: Erkel a bel canto által inspirálva előbb olasz mintára írta operáit, majd ő sem vonhatta ki magát Wagner szédítő hatása alól. A befejezetlenül hagyott István király mellett egy másik ritkaság, a Brankovics György egy betétje, a Bánk és a Hunyadi nevezetes részletei – köztük a La Grange-ária – pedig ősváltozatban hallhatók, hogy így az album valamiféle Erkel-ősportrévá válhasson. Melinda Tisza-parti jelenete rendszerint kurtítva kerül színpadra, a maga húszperces teljességében azonban egy sokkal hatásosabb, szinte a Lammermoori Lucia őrülési jelenete mellé helyezhető. A lemezen a Hungarian Studio Orchestra játszik, Dinyés Dániel vezényel. Az énekesnő elszánt tekintettel, királynői szigorral néz le a borítóról, s nem is kell hozzá különösebben művelt fül, hogy észrevegyük benne az utóbbi két évtized legkarakteresebb, legfinomabb hangját, aki ráadásul bizonyára küldetéstudattól és kurátori kíváncsiságtól hajtva áldozza magát az Erkel-életműnek, amit kerülgettünk, nézegettünk, de ennyire talán még nem szerettünk sosem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.