Visszhang: lemez

Kolonits Klára: Erkel

Visszhang

Talán meglepő, de eddig egyetlen operaénekes sem mert Erkel Ferenc-művekre szorítkozni egy szólólemez elkészítésénél.

Hiszen míg a magyar zene pionírjának kitörölhetetlen érdemei vannak, művei, a Bánk bán és a Hunyadi László tele vannak dramaturgiai problémákkal, a librettót vagy egyenesen a szövegéneklést érintő kényelmetlenségekkel, amelyeket később jó szándékú rendezők, színházcsinálók sem tudtak teljesen orvosolni.

Kolonits Klára új lemeze nyomán azonban kidomborodnak a zeneszerző érdemei: Erkel a bel canto által inspirálva előbb olasz mintára írta operáit, majd ő sem vonhatta ki magát Wagner szédítő hatása alól. A befejezetlenül hagyott István király mellett egy másik ritkaság, a Brankovics György egy betétje, a Bánk és a Hunyadi nevezetes részletei – köztük a La Grange-ária – pedig ősváltozatban hallhatók, hogy így az album valamiféle Erkel-ősportrévá válhasson. Melinda Tisza-parti jelenete rendszerint kurtítva kerül színpadra, a maga húszperces teljességében azonban egy sokkal hatásosabb, szinte a Lammermoori Lucia őrülési jelenete mellé helyezhető. A lemezen a Hungarian Studio Orchestra játszik, Dinyés Dániel vezényel. Az énekesnő elszánt tekintettel, királynői szigorral néz le a borítóról, s nem is kell hozzá különösebben művelt fül, hogy észrevegyük benne az utóbbi két évtized legkarakteresebb, legfinomabb hangját, aki ráadásul bizonyára küldetéstudattól és kurátori kíváncsiságtól hajtva áldozza magát az Erkel-életműnek, amit kerülgettünk, nézegettünk, de ennyire talán még nem szerettünk sosem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.