Visszhang: film

Koreeda Hirokazu: Szörnyeteg

  • SzSz
  • 2023. szeptember 27.

Visszhang

A néző az első pillanattól fogva gyanakodva néz a vászonra: mire utal a cím, ki itt a szörnyeteg?

A belvárosban hatalmas lángokkal ég egy épület, az emberek pedig suttogni kezdenek: hoszteszbár működött benne, amelynek az egyik tanár, Hori úr is gyakori vendége volt. Saorit, az egyedülálló anyát is a tűzeset foglalkoztatja, egészen addig, míg észre nem veszi, hogy fia, Minato furcsán viselkedik. A fürdőszobában elbújva levágja a haját, hosszú percekre lefagy, magányosan kóborol egy barlangban, nem beszél róla, hogy mi történt az iskolában, amikor pedig anyja észrevesz rajta egy sérülést, kiugrik a mozgó kocsiból. A film thrillerként építkezik, és remekül fokozza a feszültséget: egyre biztosabbak vagyunk benne, hogy Minatóval valami sötét dolog történt. A gyanú tanárára, Horira terelődik, aki a szembesítéskor furcsán és összefüggéstelenül beszél – majd bevallja, hogy valóban megütötte a fiút. 

Ekkor szempontot váltunk, és megismerjük Hori szemszögét, majd a harmadik felvonásban következik Minamoto és iskolás barátja, Jori nézőpontja. A mozi a nyitánytól eltérően sokkal inkább érzékeny drámaként viselkedik, az izgalmat pedig Kuroszava A vihar kapujábanjához hasonlóan az eltérő nézőpontok ütközése adja. Ezek azonban nem mondanak ellent egymásnak, inkább más és más jelentéssel töltik fel a látottakat: az iskolai balhé egészen mást jelent az anyának, aki csak a vérző orral hazatérő gyerekét látja; a tanárnak, aki csak rendet akar teremteni az osztályteremben; és a fiúnak, aki nem bírja tovább, hogy legkedvesebb barátját kipécézik az osztálytársai.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.