Visszhang: film

Koreeda Hirokazu: Szörnyeteg

  • SzSz
  • 2023. szeptember 27.

Visszhang

A néző az első pillanattól fogva gyanakodva néz a vászonra: mire utal a cím, ki itt a szörnyeteg?

A belvárosban hatalmas lángokkal ég egy épület, az emberek pedig suttogni kezdenek: hoszteszbár működött benne, amelynek az egyik tanár, Hori úr is gyakori vendége volt. Saorit, az egyedülálló anyát is a tűzeset foglalkoztatja, egészen addig, míg észre nem veszi, hogy fia, Minato furcsán viselkedik. A fürdőszobában elbújva levágja a haját, hosszú percekre lefagy, magányosan kóborol egy barlangban, nem beszél róla, hogy mi történt az iskolában, amikor pedig anyja észrevesz rajta egy sérülést, kiugrik a mozgó kocsiból. A film thrillerként építkezik, és remekül fokozza a feszültséget: egyre biztosabbak vagyunk benne, hogy Minatóval valami sötét dolog történt. A gyanú tanárára, Horira terelődik, aki a szembesítéskor furcsán és összefüggéstelenül beszél – majd bevallja, hogy valóban megütötte a fiút. 

Ekkor szempontot váltunk, és megismerjük Hori szemszögét, majd a harmadik felvonásban következik Minamoto és iskolás barátja, Jori nézőpontja. A mozi a nyitánytól eltérően sokkal inkább érzékeny drámaként viselkedik, az izgalmat pedig Kuroszava A vihar kapujábanjához hasonlóan az eltérő nézőpontok ütközése adja. Ezek azonban nem mondanak ellent egymásnak, inkább más és más jelentéssel töltik fel a látottakat: az iskolai balhé egészen mást jelent az anyának, aki csak a vérző orral hazatérő gyerekét látja; a tanárnak, aki csak rendet akar teremteni az osztályteremben; és a fiúnak, aki nem bírja tovább, hogy legkedvesebb barátját kipécézik az osztálytársai.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.