Visszhang: film

Koreeda Hirokazu: Szörnyeteg

  • SzSz
  • 2023. szeptember 27.

Visszhang

A néző az első pillanattól fogva gyanakodva néz a vászonra: mire utal a cím, ki itt a szörnyeteg?

A belvárosban hatalmas lángokkal ég egy épület, az emberek pedig suttogni kezdenek: hoszteszbár működött benne, amelynek az egyik tanár, Hori úr is gyakori vendége volt. Saorit, az egyedülálló anyát is a tűzeset foglalkoztatja, egészen addig, míg észre nem veszi, hogy fia, Minato furcsán viselkedik. A fürdőszobában elbújva levágja a haját, hosszú percekre lefagy, magányosan kóborol egy barlangban, nem beszél róla, hogy mi történt az iskolában, amikor pedig anyja észrevesz rajta egy sérülést, kiugrik a mozgó kocsiból. A film thrillerként építkezik, és remekül fokozza a feszültséget: egyre biztosabbak vagyunk benne, hogy Minatóval valami sötét dolog történt. A gyanú tanárára, Horira terelődik, aki a szembesítéskor furcsán és összefüggéstelenül beszél – majd bevallja, hogy valóban megütötte a fiút. 

Ekkor szempontot váltunk, és megismerjük Hori szemszögét, majd a harmadik felvonásban következik Minamoto és iskolás barátja, Jori nézőpontja. A mozi a nyitánytól eltérően sokkal inkább érzékeny drámaként viselkedik, az izgalmat pedig Kuroszava A vihar kapujábanjához hasonlóan az eltérő nézőpontok ütközése adja. Ezek azonban nem mondanak ellent egymásnak, inkább más és más jelentéssel töltik fel a látottakat: az iskolai balhé egészen mást jelent az anyának, aki csak a vérző orral hazatérő gyerekét látja; a tanárnak, aki csak rendet akar teremteni az osztályteremben; és a fiúnak, aki nem bírja tovább, hogy legkedvesebb barátját kipécézik az osztálytársai.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."