Visszhang: film

Kráter

  • SzSz
  • 2023. május 31.

Visszhang

Mindegy, hogy 1923-at, 2023-at vagy épp 2257-et írunk; az sem számít, hogy a Földön vagy egy másik bolygón vagyunk, a fiatalok már csak ugyanolyanok.

Nem akarnak mást, csak önfeledten jól érezni magukat, kalandokba keveredni, aztán csodás körülmények között megmenekülni, és kihasználni minden egyes pillanatot, amelyet a barátaikkal tölthetnek. Csakhogy az élet általában közbeszól: jönnek a szülői intelmek meg az életüket korlátozó felsőbb hatalmak, iskola, munkahely, esetleg az a szigorú rendszer, amelyben egy holdi bányászkolónia tagjai élnek.

Itt játszódik Kyle Patrick Alvarez ifjúsági filmje, amelynek főszereplője, Caleb nehéz helyzetben van. Édesanyja után apját is elveszítette, így viszont jogot nyert arra, hogy a kizsigerelt Holdat elhagyva az Omegára, egy Földhöz kísértetiesen hasonlító, paradicsomi bolygóra költözzön. Előtte azonban teljesítené apja utolsó akaratát: el akar utazni egy legendás kráterhez, kalandjához pedig négy barátja is csatlakozik. A könnyed kaland hamar az önismeret és a múlttal szembenézés szimbolikus útjává válik, hőseink küldetését pedig a kimerülő oxigénpalackok, egy hamar bedöglő holdjáró és egy közelgő meteorzápor is nehezíti.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.