Visszhang: film

Anya

Visszhang

Különös belegondolni, hogy az elkövetkező generációk mennyire mást társítanak majd az akcióhős kifejezéshez, mint mondjuk mi.

Míg előttünk koszos arcú, marcona férfiak jelennek meg, akik – ha elég árnyalt a figura – dúskálnak a hétköznapi gyarlóságokban, addig a jövő akcióhőse (vagy egyenesen szuperhőse) már az erős nő, pláne az anya, aki jellemében és munkájában is makulátlan. Egyetlen hibája talán a túlzott törődés, eszköze a tough love, egyik kezében fakanál, másikban AK47-es. Bár nyilván kerekasztal-beszélgetések forró témája, hogy vajon melyik verzió a jobb vagy élethűbb, valójában mindkettő egyformán tud légből kapott és fárasztó lenni.

Az Afganisztánt is megjárt hidegvérű exkatona, Anya (így, nagybetűvel, mert ez név ám; mondjuk, azt tényleg jól jelképezi, egy nő hogyan veszíti el az identitását az anyaságban) nehéz körülmények között megszüli gyermekét, de kénytelen azonnal örökbe adni, rá ugyanis profi sorozatgyilkosok vadásznak. Egyetlen módja, hogy a lányát biztonságban tudja az, ha minél távolabb marad tőle, de amikor a terv meghiúsul, együtt kell felkészülniük a legrosszabbra.

Egy nő láthatóan csak úgy tud egyenlő lenni, ha sokkal keményebb, mint férfi társai, a Jennifer Lopez játszotta főhősnek nem csak hibái, érzelmei sem lehetnek, rezzenéstelenül öl a lánya védelmében. A Kill Billbe kevert Die Hard amellett, hogy közhelyes és kiszámítható, a máskor igen megérintő anyai önfeláldozás ellenére is egészen steril marad, a legtöbb érzelmet talán az iskolás metaforaként szolgáló anyafarkas és kölykei ébresztik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.