Visszhang: film

Anya

Visszhang

Különös belegondolni, hogy az elkövetkező generációk mennyire mást társítanak majd az akcióhős kifejezéshez, mint mondjuk mi.

Míg előttünk koszos arcú, marcona férfiak jelennek meg, akik – ha elég árnyalt a figura – dúskálnak a hétköznapi gyarlóságokban, addig a jövő akcióhőse (vagy egyenesen szuperhőse) már az erős nő, pláne az anya, aki jellemében és munkájában is makulátlan. Egyetlen hibája talán a túlzott törődés, eszköze a tough love, egyik kezében fakanál, másikban AK47-es. Bár nyilván kerekasztal-beszélgetések forró témája, hogy vajon melyik verzió a jobb vagy élethűbb, valójában mindkettő egyformán tud légből kapott és fárasztó lenni.

Az Afganisztánt is megjárt hidegvérű exkatona, Anya (így, nagybetűvel, mert ez név ám; mondjuk, azt tényleg jól jelképezi, egy nő hogyan veszíti el az identitását az anyaságban) nehéz körülmények között megszüli gyermekét, de kénytelen azonnal örökbe adni, rá ugyanis profi sorozatgyilkosok vadásznak. Egyetlen módja, hogy a lányát biztonságban tudja az, ha minél távolabb marad tőle, de amikor a terv meghiúsul, együtt kell felkészülniük a legrosszabbra.

Egy nő láthatóan csak úgy tud egyenlő lenni, ha sokkal keményebb, mint férfi társai, a Jennifer Lopez játszotta főhősnek nem csak hibái, érzelmei sem lehetnek, rezzenéstelenül öl a lánya védelmében. A Kill Billbe kevert Die Hard amellett, hogy közhelyes és kiszámítható, a máskor igen megérintő anyai önfeláldozás ellenére is egészen steril marad, a legtöbb érzelmet talán az iskolás metaforaként szolgáló anyafarkas és kölykei ébresztik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.