Visszhang: lemez

Ladytron: Time’s Arrow

  • - minek -
  • 2023. január 25.

Visszhang

Az 1999 óta működő liverpooli kvartettre a legtalálóbb jellemzést Brian Eno adta még 2009-ben, amikor az „angol popzene legjavának” nevezte őket.

Szavait szabadon interpretálva ez nagyjából azt jelenti, hogy a Ladytron szórakoztató kevercsét nyújtja az excentrikus attitűdnek és a kivételes zenei érzékenységnek; úgy szövik egybe az őket is körbevevő trendi muzsikákat, hogy az eredmény mégis újszerűnek tűnik. A stílus, a muzikalitás, az emlékezetes dalok, sőt albumok komponálásának készsége több mint húsz év után sem veszett ki belőlük, legújabb, sorrendben a hetedik albumuk pedig alkotóerejük teljében mutatja őket.

Az általuk kiötölt szintipop-posztpunk-wave mixtúra ma is működik, a két énekesnő, a bolgár-izraeli Mira Aroyo és a skót Helen Marnie hangja a zenekar védjegye, miközben a szintetizátorokból – ezeket rajtuk kívül a gitáron is játszó Daniel Hunt és Reuben Wu kezelik – áradnak a nagy ívű dallamok és a fémes ritmusok. Atmoszférateremtésben szinte verhetetlenek, jól állnak nekik az álompop-goth-wave hangulatok is, némi Cocteau Twins és Cure reminiszcenciával. Amikor pedig elnyelné őket a viszkózus melódiákban feloldódó melankólia, rendre megtalálják az ellenpontot egy-egy (retró) futurisztikusabb, elvágyódós elektropop darabban. Lüktető ütemek és hullámokban támadó, az analóg gépekből és gitárból kiszakadó nyers emóciók, pusztító romantika, glamour és pszichedélia egyben, jól összetűzve, rázva és szerkesztve – röviden ez a trükkje a Time’s Arrow-nak, amelyet szó nélkül, bármikor elővehetünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.