Visszhang: lemez

Ladytron: Time’s Arrow

  • - minek -
  • 2023. január 25.

Visszhang

Az 1999 óta működő liverpooli kvartettre a legtalálóbb jellemzést Brian Eno adta még 2009-ben, amikor az „angol popzene legjavának” nevezte őket.

Szavait szabadon interpretálva ez nagyjából azt jelenti, hogy a Ladytron szórakoztató kevercsét nyújtja az excentrikus attitűdnek és a kivételes zenei érzékenységnek; úgy szövik egybe az őket is körbevevő trendi muzsikákat, hogy az eredmény mégis újszerűnek tűnik. A stílus, a muzikalitás, az emlékezetes dalok, sőt albumok komponálásának készsége több mint húsz év után sem veszett ki belőlük, legújabb, sorrendben a hetedik albumuk pedig alkotóerejük teljében mutatja őket.

Az általuk kiötölt szintipop-posztpunk-wave mixtúra ma is működik, a két énekesnő, a bolgár-izraeli Mira Aroyo és a skót Helen Marnie hangja a zenekar védjegye, miközben a szintetizátorokból – ezeket rajtuk kívül a gitáron is játszó Daniel Hunt és Reuben Wu kezelik – áradnak a nagy ívű dallamok és a fémes ritmusok. Atmoszférateremtésben szinte verhetetlenek, jól állnak nekik az álompop-goth-wave hangulatok is, némi Cocteau Twins és Cure reminiszcenciával. Amikor pedig elnyelné őket a viszkózus melódiákban feloldódó melankólia, rendre megtalálják az ellenpontot egy-egy (retró) futurisztikusabb, elvágyódós elektropop darabban. Lüktető ütemek és hullámokban támadó, az analóg gépekből és gitárból kiszakadó nyers emóciók, pusztító romantika, glamour és pszichedélia egyben, jól összetűzve, rázva és szerkesztve – röviden ez a trükkje a Time’s Arrow-nak, amelyet szó nélkül, bármikor elővehetünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.