Visszhang: film

Utama – Az elfelejtett föld

  • 2023. január 25.

Visszhang

Van távolabbi hely Bolívia pusztaságainál? Van a (többi közt filmet is) fogyasztó(i) társadalom civilizációs előnyeit élvező, és annak bajaival küzdő ember számára idegenebb problematika, mint egy tanyáján magára maradt, vénülő házaspár küzdelme az elemekkel, a közelítő halállal?

Az egy éve tartó aszály miatt terméketlenné vált földjén lámáit egyre távolabb legeltetni kénytelen kecsua paraszt egyszerű vonalvezetésű, szemérmes költőiségű története minden direkt szimbolizmus nélkül emelkedik magának az emberi létezésnek a parabolájává. Minden nagyon konkrét, nagyon reális, ha úgy tetszik: földhözragadt. A dolgoknak rendje van, a tevékenységek célszerűek, a létezésben betöltött szerepek maguktól értetődők. Ezt az emberi életet biztosító évezredes elrendezettséget borítja fel a látszólag távoli, de negatív hatásait ott a pusztaságban is éreztető modern civilizáció. A filmben egy szó sem esik éghajlatváltozásról, csak kiapad az egyébként is távoli falu egyetlen kútja, ezért annak lakói kénytelenek a városba költözni – továbbnövelvén annak népességét, de az elnéptelenedés-túlnépesedés folyamatáról sincs szó. Csak ott gomolyog, fortyog mindez a háttérben, jelenvalóan, fenyegetőn. A megjelenő, jó szándékú unoka szeretetből venné rá nagyszüleit, hogy hagyják ott a tanyát, a városban orvos is van, meg kényelem – már nem érti, hogy az a kiszáradt föld: gazdájának lelke. Minden egyes elveszett földdarabbal egy darab emberség vész el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.