Visszhang: film

Utama – Az elfelejtett föld

  • 2023. január 25.

Visszhang

Van távolabbi hely Bolívia pusztaságainál? Van a (többi közt filmet is) fogyasztó(i) társadalom civilizációs előnyeit élvező, és annak bajaival küzdő ember számára idegenebb problematika, mint egy tanyáján magára maradt, vénülő házaspár küzdelme az elemekkel, a közelítő halállal?

Az egy éve tartó aszály miatt terméketlenné vált földjén lámáit egyre távolabb legeltetni kénytelen kecsua paraszt egyszerű vonalvezetésű, szemérmes költőiségű története minden direkt szimbolizmus nélkül emelkedik magának az emberi létezésnek a parabolájává. Minden nagyon konkrét, nagyon reális, ha úgy tetszik: földhözragadt. A dolgoknak rendje van, a tevékenységek célszerűek, a létezésben betöltött szerepek maguktól értetődők. Ezt az emberi életet biztosító évezredes elrendezettséget borítja fel a látszólag távoli, de negatív hatásait ott a pusztaságban is éreztető modern civilizáció. A filmben egy szó sem esik éghajlatváltozásról, csak kiapad az egyébként is távoli falu egyetlen kútja, ezért annak lakói kénytelenek a városba költözni – továbbnövelvén annak népességét, de az elnéptelenedés-túlnépesedés folyamatáról sincs szó. Csak ott gomolyog, fortyog mindez a háttérben, jelenvalóan, fenyegetőn. A megjelenő, jó szándékú unoka szeretetből venné rá nagyszüleit, hogy hagyják ott a tanyát, a városban orvos is van, meg kényelem – már nem érti, hogy az a kiszáradt föld: gazdájának lelke. Minden egyes elveszett földdarabbal egy darab emberség vész el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.