Visszhang: animációs film

Leó

  • SzSz
  • 2023. december 13.

Visszhang

Egy osztálytermi terráriumban nevelkedő gyík rájön, hogy a biológiaórák tanulsága szerint már csak napjai vannak hátra.

Elhatározza hát, hogy megszökik, és elindul világot látni. A Némó nyomában és A bakancslista keverékének Adam Sandler produkciós cége látott neki; e társaság első animációs filmjénél, a 2002-es 8 őrült éjszakánál nehéz rosszabbat találni a műfajban. A komikus néhány éve rekordokat döntő szerződést kötött a Netflixszel, amelyből egy-két kivételtől eltekintve szintén borzalmak születtek, gondoljunk csak a Gyagyás gyilkosságra.

A baljós előjelek ellenére a Leó azonban nemcsak az egyik legjobb Sandler-film az elmúlt évtizedből, de az év talán legszórakoztatóbb animációs mozija. Főhőse, a korosodó gyík és partnere, a szintén nem fiatal teknős hosszú évtizedek óta figyelik az üvegfal mögül az előttük felcseperedő, számukra teljesen egyforma diákokat. Amikor azonban egy új tanárnő érkezik, Leó lehetőséget kap a szökésre, hiszen az új szabályok szerint az osztályállatot minden hétvégén haza kell vinnie valakinek. Leó szép lassan megismeri a gyerekeket: egyikük önbizalom­hiánnyal, a másik nagyzolási problémákkal küzd, mást a túlféltő szülei hátráltatnak, vagy épp az apja szőrös háta. Bár a film gyakran billen a paródia felé, és nem fél infantilissé válni – mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a sokszor indokolatlan musicalbetétek alkalmazása –, s alkotói nem csak láttak már gyerekeket, de ismerik is a korosztály számos nyűgét és nyilait. Így a Leó nemcsak egyszerű állatos animációként, de vicces tanmeseként is működik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.