Visszhang: animációs film

Leó

  • SzSz
  • 2023. december 13.

Visszhang

Egy osztálytermi terráriumban nevelkedő gyík rájön, hogy a biológiaórák tanulsága szerint már csak napjai vannak hátra.

Elhatározza hát, hogy megszökik, és elindul világot látni. A Némó nyomában és A bakancslista keverékének Adam Sandler produkciós cége látott neki; e társaság első animációs filmjénél, a 2002-es 8 őrült éjszakánál nehéz rosszabbat találni a műfajban. A komikus néhány éve rekordokat döntő szerződést kötött a Netflixszel, amelyből egy-két kivételtől eltekintve szintén borzalmak születtek, gondoljunk csak a Gyagyás gyilkosságra.

A baljós előjelek ellenére a Leó azonban nemcsak az egyik legjobb Sandler-film az elmúlt évtizedből, de az év talán legszórakoztatóbb animációs mozija. Főhőse, a korosodó gyík és partnere, a szintén nem fiatal teknős hosszú évtizedek óta figyelik az üvegfal mögül az előttük felcseperedő, számukra teljesen egyforma diákokat. Amikor azonban egy új tanárnő érkezik, Leó lehetőséget kap a szökésre, hiszen az új szabályok szerint az osztályállatot minden hétvégén haza kell vinnie valakinek. Leó szép lassan megismeri a gyerekeket: egyikük önbizalom­hiánnyal, a másik nagyzolási problémákkal küzd, mást a túlféltő szülei hátráltatnak, vagy épp az apja szőrös háta. Bár a film gyakran billen a paródia felé, és nem fél infantilissé válni – mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a sokszor indokolatlan musicalbetétek alkalmazása –, s alkotói nem csak láttak már gyerekeket, de ismerik is a korosztály számos nyűgét és nyilait. Így a Leó nemcsak egyszerű állatos animációként, de vicces tanmeseként is működik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.