Visszhang: lemez

Cyrille Dubois: Jouissons de nos beaux ans!

Visszhang

Az haute-contre a 18. századi francia opera legkedveltebb hangfekvése volt.

A romantikus éra tenorjainál valamivel magasabb, drámaibb megjelenítője mindenféle hősalaknak. Miután a zenetörténészek hosszú oldalakat írtak tele róla, hogyan határozzuk is meg e hangfekvést, nem összetévesztve a kontratenorral és a falzettel, ma már elég tudása van a körültekintő régizenésznek a megfelelő énektechnikákról. A 39 éves, normandiai születésű Dubois új lemezén lenyűgöző keresztmetszetét adja az haute-contre repertoárjának, miközben a XV. Lajos korabeli francia zene eddig alig hallott műveivel is megismerkedik a hallgató (a 80 perces lemez 11 zenei részletét sosem rögzítették korábban). Dubois hangja jobban érvényesül a lírai számokban, képzett, könnyed és sokféle árnyalatra képes, de a Rameau-művek energikus frázisaiban is remekül helytáll. S nem titkolva, hogy alapvetően a magyar közreműködők miatt került a hazai hallgatók elé a lemez, dicséret illeti Vashegyi György együtteseit is. Az Orfeo Zenekar fenségesen és kiváló dinamikával játssza a Zaïs elragadó, timpani­ütésekkel és nagydobbal ékesített nyitányát, a Purcell Kórus egységére és drámai erejére pedig a Phaétuse című opera viharjelenetében csodálkozhatunk rá. Bár az egyszeri hallgatótól nem elvárás, hogy megjegyezze Jean-Joseph Cassanéa de Mondonville vagy François Lupien Grenet nevét, egy ilyen körkép egészen biztosan izgalmasabb kaland, mint a már ismert darabok újra- és újrajátszása. Főképp egy ilyen kiváló hangminőségű lemezen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.