Visszhang: könyv

Lesitóth Csaba: Inka nyelvtan

Visszhang

A kötet ciklusokon kívüli, címadó nyitóverse az inkák ősi társadalmáról mesél.

„Ki az inka, inkább, leginkább”. Történelmen kívüli misztikus időtlenségében is ismerős ez a versengés, a későbbi költemények azonban egy még otthonosabb, noha cseppet sem kellemes tájra kalauzolják az olvasót. Fanyalországba, ahol új betűkészlet bevezetésére írnak ki korrupt pályázatot, hogy épülhessen tovább „a Bábelben félbemaradt szittya toronyház”, miközben a sajtószabadság anagrammájából születnek a verssorok („Bajg a szád, s a tó / Ajtós baszadság”), az utazó pedig akkor sem engedi, hogy bárki üljön a helyére, ha ő amúgy végig a folyosón dohányzik. Szórakoztató és végtelenül nyomasztó szövegek ezek. A jó dramaturgiai érzékkel összeállított szerkezet miatt egyaránt hatásosak a különböző nyelvi játékokra épülő ötletek villódzásai, és a Kártyajáték gránitlapokkal című hosszúvershez hasonló nagyobb ívű darabok.

A Hipnózisában él a nemzet című ciklus közéleti-közérzeti költeményei között aztán egyre hangsúlyosabbá válnak a jelen felől újraértelmezett emlékek tanulságai. A legsikerültebb szövegek a mese, a fikciós játékosság és a valóságreferenciák feszültségére építenek: „Területi követelések a százholdas Pagonyban. / Róbert Gida házából kihallatszik a rádió / különleges katonai műveletről beszélnek.” Ez a két egység teszi ki a kötet felét, verseik külön-külön is sokkal erősebbek, mint a maradék három ciklus szövegei. Utóbbiakat szigorúbb szerkesztéssel bele lehetett volna dolgozni a kezdeti koncepció anyagába.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.