Visszhang: lemez

LoneLady: Former Things

  • - minek -
  • 2021. július 14.

Visszhang

Julie Campbell, azaz LoneLady az öt-hat éves alkotói ciklusok híve, és e hozzáállást inkább megfontoltnak, mint lustának neveznénk.

Ami kikerül a keze alól, abban hibát alig találunk: a maximalizmus a harmadik albumán is nagy adag fantáziával, játékossággal és pop(történeti) szenzibilitással társul. Ugyan ez csak szükséges, de még nem elégséges előfeltétele annak, hogy igazán élvezetes zene szülessen, de dalszerzői-produceri vénája és előadói tehetsége ezt is garantálja.

A manchesteri művésznő jó érzékkel teremtett meg egy sohasem létezett múltat. Feszesre húzott dalai mintha egy képzeletbeli, alternatív nyolcvanas évek világából kerültek volna elénk: hiába ismerős oly sok motívum a jó négy évtizede virágzó posztpunk, szintipop, illetve elektro/funk univerzumból, Campbell dialektusa olyan erős, hogy egy erős mozdulattal rögtön el is törli az elődökhöz vezető nyomokat, bár a Cabaret Voltaire hatása így is letagadhatatlan. Hol zaklatott, hol egészen túlvilágian szép gitárfutamok kúsznak be a szintetizátorokból előcsalogatott fájdalmasan nosztalgikus melódiák közé, ebbe simul törékeny, összetéveszthetetlen énekhangja, amelyhez a dobgép megejtően egyszerű ritmusképletei diktálják az ütemet. A poszt-poszt-new wave tánczene jegyében fogant, egyaránt remek dalok között zenei értelemben a Threats a kakukktojás, amely egyenesen a korai detroiti hangzások, meg azok német és brit előképei előtt tiszteleg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.