Visszhang: tévésorozat

A félelem utcája 1. rész: 1994

  • SzSz
  • 2021. július 14.

Visszhang

Egész karriert épített R. L. Stine amerikai író a gyerekek rémisztgetésére.

Persze itthon, ahol éppen törvényekkel igyekeznek szabályozni azt is, hogy a gyerekek mit olvashatnak és milyen müzlit ehetnek, szokatlannak tűnhet az általában 18-as karikás horrorsztorik tinédzserekre pozicionálása. A félelem utcája a szerzőhöz híven ezerszer látott kliséket éleszt újjá és hígít fel annyira, hogy az kellemes borzongás mellett emészthető maradjon a 16 év körüliek számára is.

Stine könyvsorozatát a Netflix a nyár horroreseményeként aposztrofálva három részben, három héten keresztül ereszti közönségére. Mindegyik epizód más korszakot elevenít fel, a történeteket pedig a Shadyside nevű kisvárosban történt gyilkosságok kapcsolják össze. A nyitány a 90-es években játszódik, amikor néhány évtizednyi nyugalom után újra mészárlás kezdődik, ráadásul mintha ugyanazok a régen lekapcsolt elkövetők állnának a borzalmak mögött. Természetesen egy rakás tinédzsert követhetünk nyomon, akik sikongatások közepette egyszerre potenciális áldozatok és a rejtélyt felgöngyölítő nyomozók is.

A félelem utcája a kaszabolós slasher előtti tisztelgésként indul, de hamar átvált Scooby-Doo-szerű, misztikus nyomozásba, de egyik vonal mentén sem tart ki következetesen. A zene, az akciók és a hangvétel azt sugallja, mindezt nem is kell komolyan venni, de a szereplőkből és a sztoriból hiányzik a parodisztikus öntudat; persze a Sikoly után 25 évvel azzal sem számítana egyedinek, de legalább lenne valamilyen. A folytatások 1978-ba és 1666-ba repítenek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.